Pletmaling af bil

Jeg har forsøgt at reparere en malingsafskalning på den gamle bil uden det er lykkedes rigtigt så håber jeg kan finde lidt råd/vejledning til hvad jeg i stedet bør gøre.
Det var initielt en afskalning på en 3-5cm2 ved skærmkanten. Det var blankt metal. Jeg sleb området og på maling omkring med finkornet smergellærred. Penslede to gange med hammerlak (gammel bøtte jeg havde stående).
Der gik ikke længe før det skaldede af. Så sleb jeg igen, i hånden, gav den to gange med en zink grunder (dåsespray) og en lag maling (dåsespray). Det holder ved, men der kom ret hurtigt tegn på rust dannelse under maling.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ofte er der små mikroskopiske huller i metallet, så rusten kommer indefra.
Er det tilfældet er den mest effektive metode, at få svejset et nyt stykke på.
Men du kan også give det tykkere lag af grunder og maling, giv det evt et lag gummihud oven på grunderen. findes i både hvid og sort Link

Du kan roligt bruge lidt grovere sandpapir, så hænger det bedre fast, husk at affedte med fortynder eller lignende inden du maler.
Har du mulighed for at sandblæse, er det den mest effektive metode, de små sandblæsere med gummimundstykke er perfekt til formålet. De samler sandet op, og sviner ikke ret meget.
Jeg har sådan en her, den har jeg ofte brugt til lignende reparationer.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har selv haft nogle projektbiler, som bl.a. har været VW T3 campers. Fandens biler at holde kørende...
Der skal også en del pletmaling til, for at holde det ved lige, med indre man investerer i en omlakering.

Jeg har haft rigtig succes med spraymaling fra Biltema og så noget klarlak.
Det har jeg typisk brugt ved rustarbejde efter jeg har påført primer forinden.. :)

Mvh.
Christian
Faktura-skabelon.dk
Giv den noget Chelade og lad det tørre så går der lidt tid inden du skal igang igen. Men som
je_ns  siger ny plade eller sandblæsning. 

 

Min gamle Skoda.til værktøj får en tur med slibepapir og pensling med en væske jeg købte for år tilbage. Den danner rest rust til hård skal. Grunder og overmaler. FET holder et år.

 

Thansen har rustomdanner L I N K
 Corroprotect rustomdanner, 150 ml

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også