Åbne op til kip

Jeg påtænker at åbne min stue op til kip. Et almindeligt parcelhus med gitterspær som jeg kan leve med bliver synlige. Jeg skal have et par ovenlysvinduer i i samme omgang.
Spørgsmål:
Hvordan øger jeg spærenes højde så jeg kan montere 300mm isolering (de er kun ca. 150mm).
Er det med alm. spærtræ nedenunder hvert spær og i givet fald hvordan fæstnes det forsvarligt så vi ikke får det nye loft ned i hovedet?

MVH
Pallesen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan fastgøre en skillerums lægte på de tænger ( de skrå afstivninger) som er i konstruktionen. Hvis der er lidt for langt imellem så er det godt at bruge hulplade til at holde lægten. Under lægten klipser du dampspærre og så endnu en lægte i længde retning som har korrekt afstand til din loft beklædning. Du får besvær nok med al den tilskæring af isolering omkring tænger, hvorimod hul plade ikke fylder så isolering tilpasser sig selv der. Der bliver også problemer med dampspærre og tilpasning af loft omkring tænger.
De steder jeg har set dette nummer udført synes jeg det er meget grimt at se på, Enten er det gamle gitterspær som er sømmet sammen med tænger på siden af spær eller lidt nyere med sømplader der er presset ind. I begge tilfælde er de ikke lavet til at skulle være synlige. Og der er MANGE gennembrydninger af loft.
Jeg vil derimod foreslå at du laver 1 eller 2 lys tunneller. Så kan et enkelt af de vandrette spær saves væk hvert sted og der laves udveksling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
OG jeg skal også lige minde om at alt elinstallation i loftet og ned til afbrydere naturligvis skal fornyes da ledninger / kabler ikke kan nå.
Vægge ind til tilstødende rum skal forhøjes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Erik
Tusund tak for svar. Skrev forkert, spærene er 115mm så som jeg ser det skal jeg forøge med 220mm og man kan netop få 45x220mm spærtræ, tænker det nok er nemmest så, tror du ikke?
Jeg forstår ikke helt din forklaring med lægterne, er den nemmere?

Skal spærtræ så fastgøres til spærene med hulplader og skruer?

Er godt klar over forhøjelse af vægge og ny elinstallation, har nogle gode ideer til det når jeg når så langt.
Jeg så et hus til salg hvor jeg syntes det var lavet rimelig godt, ret lig mit projekt - det er selvfølgelig smag og behag - og økonomi :-)


MVH
Pallesen
De skrå der går op fra den nederste til øverste del af gitterspær hedder tænger.
Der er ingen mening i at bruge spær træ uanset isolerings tykkelse. Du er jo ikke ude i en forstærkning, men blot noget der kan holde et nyt loft. Og pladsen lige under spær er jo optaget af de eksisterende tænger. Hulrum skulle gerne udfyldes med så meget isolering som mulig. Det eneste du behøver er et plant underlag for din dampspærre og forskalling.
Til det formål kan du skrue en lægte på siden af tænger, altså parallel med de skrå bjælker men med underkant 220 mm nede. Og med den smalle side nedad. Så er der 1 - 2 steder for hvert spær hvor afstand imellem tænger er for stor til at lægten kan bære ( maks. ca. 1 m ) Her kan du bruge hulplade / hulbånd som kan nå oppe fra spær og ned på siden af lægter. Jeg kan se man kan få 40 mm hulbånd i ruller, som så kan afkortes som du ønsker.
Alternativ kan lægten holdes de steder med en stump forskalling, så er det som ved tænger. Altså at isolering skal tilskæres pænt. Men det skal du alligevel mange steder.
Det er den måde man i mange år har ned stroppet lofter, og det er jo det du vil
Isolering kan fastholdes undervejs med tynd ståltråd / klipsemaskine, da det er ret irriterende at det falder ned inden dampspærre og forskalling er på plads. Som forskalling vil jeg anbefale at du også bruger lægter så er der plads til lidt isolering, og el dåser. Men det kommer jo an på loft typen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Aaahhh, er det sådan du mener? Lægter skruet på siden af tængerne og så ophængt i hulbånd hvor spændene bliver lange.

MVH
Pallesen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Netop. Ville nok have hulbånd til at gå vinkelret ned, men det er en detalje. Du skal jo nok have en lægte på hver side af tænger, hvis forskalling rammer en af tængerne.
Jeg er i gang med en overetage, hvor konstruktionen er lavet sådan. Det er meget stabilt og isolerings måtter kan gå helt sammen midt i hulrum. Det er hanebånd spær så jeg har kun hanebånd og hulbånd for resten . Hver enkelt lægte kan man rokke lidt fra side til side, men når forskalling kommer under så er det stabilt.
Du sætter lægten på 1. og sidste spær og retter dem op med en snor langs spær, Så spændes snor langs huset ca hvor det skrues fast, og det hele bliver rettet ind efter 1. og sidste lægte.
  Jeg gik ellers i dag medens jeg spartlede og gennem tænkte en lidt sarkastisk bemærkning. Hvad skal du bruge de 220 mm til er det udelukkende for at måle afstand til loft højde, så er det billigere at købe målebånd.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal tænke på at gangbroen normalt indgår som en stabiliserende del af konstruktionen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeps har haft ingeniør på og de har vurderet, at hvis jeg bare flytter den er det godt nok. Jeg åbner kun op i lidt mere end ca. halv husbredde.

MVH
Pallesen
Er det fast pladeundertag siden du kan gøre reducere dun ventilationspalte til 50 mm?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nej en folie af en slags. Er det et problem,,?

MVH
Pallesen
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også