Vasketøjsskakt i skorstenen

Vi har en muret skorsten som har været sløjfet i mange år. Tilfældigvis går den fra vaskerummet i kælderen og op forbi soveværelset på første sal. Nu har vi fået den tanke at skorstenen kunne udnyttes til en skakt til vasketøjet ligesom man har til affald i etagebyggeri.
Der ville jo skulle laves et hul forneden og på første sal og så skal den fores med et rør af en art.

Går det mon an? Gode ideer og faldgruber?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at måle lysningen og lav en model i pap på et par meter og se om vasketøjet uhindret kan passere. Nogle skorstene er altså ikke så store. Du kan fore med et glat plastrør, men det skal op på taget og ned. Husk at skorstenen er utrolig beskidt indvendigt.

 

Hvis du kommer i gang ville jeg nok pille hele den ene side af skorsten ned i kælderen forudsat at den er en del af en mur i stueetage så den stadig kan holde sig oppe.  Så kan du skubbe forings røret op derfra. Men du skal nok mindst have plads til 200 mm blikrør ( ventilation ) Ellers tror jeg kun det giver problemer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tror du 200 mm er nok? Der skal bare være en prop een ganghalvvejs nede.

 

Vi har lavet en skakt af 250mm orange kloakrør (Så vidt jeg ved glattere end spirorør) det kan vi godt stoppe til.. dynebetræk og lagner fylder lidt, eller et fugtigt håndklæde, kan også skabe udfordringer..
Del skal siges det mest er knækket der skaber problemer (Det er i omegnen af 45 grader) så hvis du kan undgå knæk, er det nok bedre..  men jeg ville ikke gå under de 250mm..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har adgang til skorsten oppe på kippen ( den er pillet ned til under taget). Jeg kan konstatere at den måler 25*25 cm indvendigt. Der er trukket to ledninger i den. Den ene ved jeg er strøm til køkkenet. Den anden tror jeg bare er et gammelt antennekabel, men skal nok lige undersøges nærmere.
Kablet kan vel løbe i hjørnet ved siden af et rør, men det nok lige optimistisk nok at prøve at få et rør på 25 cm diameter igennem.
Ja, det giver da fod mening at have kablerne i hjørnet..
Jeg glemte nok at tilføje:
Vi er ekstremt glade for den skakt Vi har.. så gør endelig en ihærdig indsats for at få den lavet🙂 det er praktisk, og bare lige en af de der små fede detaljer der giver lidt særpræg 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis