El i køkken

Hej,

Jeg skal have trukket el til et ny køkken, og jeg tænkte der måske var nogle kyndige hoveder herinde, som vil kunne komme med nogle gode kommentar/inputs til min plan.

Jeg tænker at få elektrikeren til at føre 2 kraftgrupper med 16A den ene skal bruges til køleskab, fryser, ovn, kombiovn og indbygget espressomaskine. Den anden skal bruges til induktionskogeplade med indbygget emfang og til opvaskemaskinen. Og så havde jeg tænkt at Quooker kunne blive sat til almindelig lysnet 13A

Hvad tænker I om denne fordeling?
Hej, Jeg skal have trukket el til et ny køkken... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er så gammel at de nye beregnings normer ikke har vundet indpas endnu. Det er lidt ligesom moms og andet djævelskab det virker ikke så hurtigt her i det dejlige Jylland. Og corona for den sags skyld.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-04-2020 09:58:37

Jeg er så gammel at de nye beregnings normer ikke har vundet indpas endnu. Det er lidt ligesom moms og andet djævelskab det virker ikke så hurtigt her i det dejlige Jylland. Og corona for den sags skyld.  

 Erik, det med alder er relativt. Det siger jeg fordi du er yngre end mig. Angående pengesystemet i jylland (det gælder også på den ø, jeg bor på), så påstod min forrige genbo, der var jyde ligesom jeg, at man havde noget, der blev betegnet jyske dollars. Det var vist det samme som naturalieøkonomi, altså moms- og skattefri.  Hvad angår corona virus er vi nok i samme båd.


fase
Jeg tog installatøren tilbage i 2006 med 75% reglen (aka. Forenklede Danske regler), men vi skulle stadigvæk lave et par opgaver med IEC beregninger.
Har så ikke brugt det alverden siden, men kan da huske at IEC var total livrem og seler når det kom til parallel fremføring af kabler. Dette er den primære årsag til de væsentligt højere gods mængde efter de nye regler, kombineret med de væsentligt forbedrede isolerings evner i væggene i moderne byggerier, resulterende i kablerne har sværere ved at komme af med varmen, hvorfor deres kapacitet er reduceret gevaldigt sammenlignet med tidligere regelsæt.

Mht
Trådstarters spørgsmål.
jo, du kan godt trække et 5g2.5 fra to forskellige 3 faset 13A frem til dine 2 steder, og så splitte dem op i forskellige stikkontakter/forbrugere lokalt, bare du sørger for korrekt terminal brug og vider føring af faserne/nul+PE.
Men din kogeplade er du sikker på den ikke har en fordel af at køre 3 faser frem for 1 fase, og dermed årsagen til min tidligere udtalelse om, at når du nu er igang med at trække nye kabler, så træk hellere "for mange" og hav kapacitet til overs, frem for på den trels måde at finde ud af du ikke kan køre med konkrete kombinationer af f.eks. qoocker, espresso maskine og el-kedel samtidig, min kone vil f.eks. aldrig accepterer te lavet på en maskine der har været lavet kaffe på, hvorfor sådanne scenarier skal haves med i baghovedet.
Husk yderligere at tænke på "jule aften effekten", hvor du den ene gang om året måske har gang i det hele samtidigt, så er det sq trels at nogle af maskinerne er blokkeret pga. Du ellers tripper sikringerne.

Og som en anden bruger her på forum skriver: Lad nu være at spare den 500-mand på din el installation, nu hvor du er igang med at lave et nyt køkken  til 100k+


 

Mange tak for alle inputtene

et opfølgende spørsmål, som nogen af jer måske også kan hjælpe med. I forhold til reglen om 3 kontakter fordelt på 2 lysgrupper, vil et viktualierum så tælle med som en del af køkkenet, eller er det et rum for sig?
:)
Rum for sig selv
Viktualierummet er et rum for sig, og stikkontakter i det rum kan ikke tælles med i antal stikkontakter i køkkenet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis