El i køkken

Hej,

Jeg skal have trukket el til et ny køkken, og jeg tænkte der måske var nogle kyndige hoveder herinde, som vil kunne komme med nogle gode kommentar/inputs til min plan.

Jeg tænker at få elektrikeren til at føre 2 kraftgrupper med 16A den ene skal bruges til køleskab, fryser, ovn, kombiovn og indbygget espressomaskine. Den anden skal bruges til induktionskogeplade med indbygget emfang og til opvaskemaskinen. Og så havde jeg tænkt at Quooker kunne blive sat til almindelig lysnet 13A

Hvad tænker I om denne fordeling?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
13 A er rigeligt ....... 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Reglerne siger du skal have 230v fordelt på mindst 2 grupper.
Men nu du er igang, sker der ikke noget ved at trække kraft frem som du gerne vil, om end det i mit hovede giver mere mening med en stribe 13A grupper til hver af dine "små store" forbrugere (køl, frys, opvask, micro-/kombi ovn, espresso, el-kedel, Qoocker og emhætte/fang), og så 2x16A kraft til hhv. Indbygnings ovn og komfur.

 

Hmm @Steensen, ville man måske kunne trække et kabel med 3 faser 13A til ovn, kombi, expressomaskine, køleskab og frys og så fordele faserne mellem dem.
Og så samtidig fører et andet kabel med 3 faser 13A til Indukstionskogeplade, Quooker og opvaskemaskine og fordele fadene mellem dem?
Fordelingen kunne være en gruppe sikret med 16 A til kogeplade, ovn, Quooker og opvaskemasline. En gruppe sikret med 13 A til kombiovn (mikrobølger), espressomaskine og køl og frys plus en fri stikkontakt. En anden fri stikkontakt kan tages fra lysgruppen.

fase
Annonce
Og husk nu at fp elektrileren til at lave en kompplet dimensionerong på kvadratet af kablerne..... Så du er sikker på at han vil godkende det, selvom han faktisk ikke må. Der er jo kommet væsentlige stærkere krav til dimensionering..... Kræver en masse beregninger opslag i tabeller o.l. Men kan du ikke få fat i ham så kan du på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside finde en guide til simpel dimensionering som de har sagt god for.  Www. SIK.dk søg på simpel dimensionering. Og kort for talt så hedder det 10 A min 1,5 mm2, 13 A min 2,5 mm2 16 A min 4 mm2... Men det er muligt at man kan ved beregning komme lidt ned i kvadrat.
13 A grupper er mere end rigeligt så kan man bruge 1.5 ¤ kabel og normale afbryder  / stikkontakter , man bruger jo nok aldrig mere end ganske få af de nævte ting samtigtigt . men selvfølgelig hvis du er en sele livrem person så er det nok den oppustede løsning der er den rette....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
1,5 mm2 til en 13 A gruppe har tidligere været fuld lovligt.... men tider skifter og den holder ikke i dag, ikke fordi at kabler pludselig er blevet ringere, men der er nogen der har ment at vi skal have nye regler og følge de europæiske normer, om de så er oppustede tjah det er så en helt anden diskussion, men faktum er at Alle nye installationer der udføres i dag skal følge de gældende regler Bek. 1082 samt ds60364, og her er 1,5 mm2 til en 13 A gruppe i den her sammenhæng ikke nok... og så har jeg ALDRIG forstået hvorfor Man skal nøjes med det mindste lovlige kabel for at spare en hundre kr. seddel eller 2 ud af et køkken budget på måske 150.000.... eller mere. Jeg hører,så tit at man kan nøjes med.... hvorfor skal man nøjes med ?? forstår det ikke.
Ikke bare nøjes med på grund af kabel pris, men det er noget lettere at montere 1,5 mm2 i stikkontakter end 2,5 mm2 Og 4 mm2 kan vel overhovedet ikke monteres i stikkontakter. Det er samme problematik hvis man skal gå videre fra komfur udtag, så kommer det til at knibe med plads i klemmer ved 4 mm2


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er i grunden mærkeligt, at man kan komme ud for at skulle trække 4 mm ledere i stedet for 2,5 mm, når det hidtil har været OK med 2,5 mm2 , kunne man få den tanke at der sket en fejl ved udgivelsen af normerne? Jeg kunne godt tænke at kende grundlaget for at forlange et større kvadrat ved en forsikring på 16 A. ellers kan man vel "beregne" sig til at 2,5 mm2 er OK, når nu del hele skal beregnes.

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis