vindmølle til varme

Jeg tænkte over om ikke man kunne sætte en lille 500 watt vindmølle op i haven, og omdanne energien til varme. Men hvis jeg søger på det er det ikke særligt omtalt, så jeg tænker der nok er problemer. Men hvorfor egentligt det? Man skal vel ikke bruge en inverter, for man må da kunne omsætte de 12 eller 24 volt direkte til varme, eller hvad? Der behøver jo heller ikke være nogen styring, al strøm skal bare omsættes til varme med det samme. Jeg ved godt det ikke er meget energi den laver, men hvis jeg kunne få bare 150 watt ned i min kælder i timen når det blæser (= 3,6 kwh på et døgn) , så er det da også værd at tage med. Især om sommeren når der er slukket for fjernvarmen og lidt varme vil gavne. Man må kunne bygge noget for under 1.000 kr af brugte dele.

Så hvorfor gør man ikke det? :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at stille spørgsmålet på www.ing.dk under debat.

Der har spørgsmålet været rejst flere gange, og flere eksperter har givet deres erfaringer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
inden du kaster  dig ud i en vindmølle så se om ikke du kan låne en vindmåler - f.eks. en af de universelle vejrstationer man kan få som kan måle vinretning og hastighed.
placer den hvor du tænker din vindmølle kunne stå.
hvis du bor i et villa område med alm. beplantning vil du opleve at du dels skal meget højt op og at vinden i alm paracelhave skifter retning ofte og ofte ikke er kraftig nok til at starte en vindmølle.
(jeg gik i samme tanker for år tilbage og målte vinden i ca 9 meters højde - det var nedslående måling)

hvis du derimod bor på landet, og har adgang til en placering tæt på huset med 180 grader fri vind adgang mod vest så kan det være aktuelt.
vær dog opmærksom på at træer og huse laver mange hvirvler, så der kræves relativt frit rundt om møllen.
at lave noget for under 1000 kr er muligt, men kræver en del arbejde.

du har ret i at en vindmølle kan dumpe til et varme legme, men der kræves stadig styring som sikre spænding passer til varme legmes modstand samt en form for thermostat som sikre mod overophedning.

til en kælder jeg ville istedet se efter solvarme, det fungere dog primært fra marts til november og ganske godt - de 3 vinter måndeder giver ikke noget videre solvarme.
mit sommerhus er pt. 22  grader varmt og har været det siden start april - udelukkende ved hjælp af solvarme. og året rundt er det frostfrit.

Du kan bruge en ganske almindelig 8 pol asynkronmotor 550 W du sætter vinger på den og tilslutter den til en skotørrer på 265W fra Harald Nyborg . Og du har det du ønsker
BEP skrev den 18-04-2020 11:22:32

Du kan bruge en ganske almindelig 8 pol asynkronmotor 550 W du sætter vinger på den og tilslutter den til en skotørrer på 265W fra Harald Nyborg . Og du har det du ønsker

 Interessant - brugte du inverter og ydermere koblede du to ud af tre mulige faser til skotørreren? 

Mvh. Jørn
Inde I kaster jer over et projekt som i denne gamle tråd, bør I lige undersøge om I må sætte en vindmølle op og om det kan betale sig. Strøm er jo billigst når vinden blæser.

Man skal i Danmark skal have tilladelse til at sætte en vindmølle op. Det er lettest at få tilladelse til mikrovindmøller på under 1,13 m i diameter. Minivindmøller er op til 2 m i diameter.

For 13-14 år siden blev der lavet en test i Holland, hvor 9 små møller blev testet i et år.
Kun én var under 1,13 m. Den gav 73 kWh på et år. Det er 8,3 W i snit.
Den næstmindste var 1,7 m og gav 245 kWh på et år. Det er 28 W i snit. Det var en type som denne til ca. 65.000 kr i 2009.

Ampair  24Volt 600Watt Wind Turbine - Ampair 600-24

Testen er beskrevet her:

https://www.lowtechmagazine.com/2009/04/small-windmills-test-results.html


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis