Reparation af kabel

Vedhæftede filer:
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt krympeflex til at reparere samlingen. Ledninger samles farveret, altså blå til blå og gul til gul. Den løse tråd samles ligesådan. Det giver den tyndeste samling, hvis du lodder enderne sammen. Blå og gul får også lige et stykke krympefleks. Det hele overtrækkes med et stykke krympefleks. 

fase
Er det ikke et videokabel?
I så fald vil jeg tro at det ene af kablerne er skærmet (en inderleder med en flettet/snoet yderleder(skærm). Hvis det er tilfældet kan du godt lave en reparation, men det bliver aldrig 100% som før.
Skriv igen hvis du vil have en vejledning

 

Jo, det er et videokabel, og jeg kan desværre ikke bare skifte det, da udstyret står på loftet og der er lagt ‘gulv’ på loften, og ledningerne går selvfølgelig under gulvet. Du har ret i at det løse tråd er flettet. Du må meget gerne vejlede? Tusinde tak på forhånd 😃
Det du gør er at du:
1) Trækker et stykke krympeflex (ca 10 cm langt) ned over den ene kabelende
2) Forsigtigt afisolerer den yderste kappe ca. 3 cm i begge halvdele af kablerne.
3) Bukker skærmen tilbage på begge halvdele
4) Så klipper du inderlederen på den ene halvdel ned til en længde på ca 1 cm
4a) Hvis du har to inderledere kan det være en god ide at klippe dem i de to forskellige ender
5) Så trækker du et stykke krympeflex (ca 1,5 cm langt) ned over den lange ende
6) Så afisolerer du så indelederne i en længde af 0,3 - 0,4 cm og lodder dem sammen (forsigtigt, ikke varme for meget så krympeflexen 'krymper')
7) Træk krympeflexen på inderlederen hen over lodningen og varm den op så den krymper
8) Vikl et stykke elektrikertape rundt om samplingen på inderlederen
9) Buk skærmen tilbage fra begge halvdele og 'nulder' den lidt sammen
10) lod skærmen forsigtigt sammen i nogle punkter (helst hele vejen rundt, men igen forsigtigt uden for meget varme så du smelter inderlederen
11) Træk det sidste stykke krympeflex hen over samlingen og krymp det.

Det kan kun betegnes som en nødreperation, og hvis der kommer skygger på dit billede bagefter så må du på den igen ;-)

Til slut: før du går i gang så prøv at trække forsigtigt i kablet, hvis det ligger løst kan du binde en snor (eller en søgefjeder) i enden og trække den med igennem - så kan du bruge det game kabel til a trække søgefjederen igennem og derefter bruge søgefjederren til at trække et nyt kabel

 

Annonce
Til slut: før du går i gang så prøv at trække forsigtigt i kablet, hvis det ligger løst kan du binde en snor (eller en søgefjeder) i enden og trække den med igennem - så kan du bruge det game kabel til a trække søgefjederen igennem og derefter bruge søgefjederren til at trække et nyt kabel
Inden du trækker kablet ud og trækker en søgefjeder igennem for at trække et ny kabel, skal du være sikker på, at du kan trække stikkene med igennem, fordi kablet ser ud til at være et færdigt konfektioneret kabel 

fase
Mange tak for tilbagemeldingen - jeg kaster mig over det. Som anbefalet prøver jeg det med søgefjeder, for at se om jeg kan løse det den vej. Igen, tusinde tak for input. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis