lave en træterrasse. Hvilken træsort?

Jeg skal vælge træ til min 50 kvm træterrasse.

Jeg har kigget på mange forskellige hårdtræ versioner i bauhaus og andre standard bygge markeder.

Men så faldt jeg over denne som en tømrer anbefalede mig

https://www.bygma.dk/byggematerialer/tra/terrassebradder/tra/bygma-terrassebradder-bangkirai-kd---21x145mm100p200102114550244/

Har nogen erfaring med en træsort?

Eller hvad er jeres erfaring med træterrasser?


Katmus
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt et par stykker af de brædder. Har ikke brugt dem til,terrasse, men til "monkey poles" til mine bonsai.
Træet er super smukt og de 3 længder jeg købte var fejlfri uden knaster og meget nemme at arbejde med.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Prisen lyder ret pebret. Jeg forstår heller ikke formålet med ovntørret træ til en udendørs teresse. På vores breddegrader er udvalgt nåletræ i langt de fleste tilfælde at foretrække.

Du vil kunne få lærk i samme dimensioner til godt en trediedels pris på savværkerne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lærk kan jeg læse mig til holder kortere tid og er mere skrøbeligt.
Ser heller ikke lige så godt ud.
Så det har jeg helt udelukket selvom jeg godt ved det er meget billigere.
Men om jeg skal give 2000 eller 6000 i materialer, betyder ikke det store her.

Jeg har i dag set et bankirai terrasse lagt for næsten 30 år siden.
Det holder sig fænomenalt godt.

Det samme gælder sikkert de andre hårdtræ udgaver.
Min kammerat som er tømrer siger bare, at bankirai er noget nemmere at arb. med end de andre hårdtræ udgaver.
Slider mindre på udstyr o.s.v.

Så det bliver nok den.

Katmus
Udsenede er selvfølgelig en smagssag, men holdbarheden for lærk som terrasse er fuld på højde med bankirai. Indtil for få år siden lå der en gangbro af lærk på Kronborg, og den holdt i over 50 år trods utallige fodgængeres færdsel.

De fleste møller i Danmark er beklædt med spåntag i lærk, og de holder også i en menneskealder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ellers kunne du kigge på jatuba og cumaru red balau de fåes ca. 25 kr billigere end den pris du lister til, farverne og holdbarheden er ca. den samme, du spare blot et sted i mellem 8 og 13000 på de 50 m2 du skal have
Annonce
sorry... ja jeg har regnet forkert.
Noget større beløb vi taler om.

50 kvm. bankarai koser 27.000 kr
https://www.bygma.dk/byggematerialer/tra/terrassebradder/tra/bygma-terrassebradder-bangkirai-kd---21x145mm100p200102114550244/?selectedM3Number=200102114550458

50 kvm lærk koster 8000 kr.
https://www.jemogfix.dk/laerk-terrassebraedder-24-x-138-mm-x-4-0-m/4108/024138-0400/

kan godt være jeg må kigge på lærk alligevel :-)
Ved slet ikke om de viste lærk brædder er gode nok.. dem fra jem&fix

Men prøv at læse de her beskrivelser.
Virker ikke som om det er så godt det europæisk lærk?

https://goerdetselv.dk/terrasse/traeterrasse/terrassebraedder-hvilket-trae-er-bedst


Katmus
Lærk har bare en kedelig tendens til at blive sorte af svamp, så vælger du lærk, så giv det svampemiddel på alle flader inden evt anden behandling.
Jo tykkere planker jo længere holder den også, men så stiger prisen jo også.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg formoder at ipe eller bangkirai slipper man for at behandle / vedligeholde.
faktisk kan jeg bedst lide farven i ubdehandlet version efter nogle år end den originale.
De har faktisklagt en hel gangbro ved furesøen i bangkirai.
Super flot hvis du spørger mig

Så faktisk at i Tyskland kan man få bangkirai til det halve af DK.
Lidt underligt det skal være så dyrt i DK

Katmus
Du spørger osse til erfaring.  en terrasse behøver ikke at være  mere end 15m2 for at der kan stå et havebord 6 stole og en kuglegrill. Da jeg lavede vores ville jeg osse ha den så stor som muligt, men ville osse ha noget hårdttræ. Det blev så IPE men "kun 15m2 for det var der råd til. Og nu har jeg lige renset den for alger efter regnvinteren og så skal den ha noget terrassolie. Pyy  jeg er glad for at den ikke er på 50m2.
Jeg troede også at IPE var vedligelsesholdelsesfri, men det kommer an på. Hvis det ikke får olie så bliver det fint og gråt i gløden, men der kommer også 1000 fine revner i overfladen so gør at det er hulens længe om at tørre. Da jeg oplevede det så fik den olie. Bare den billige fra Biltema den skal alligevel ha hvert forår.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg kender nogen der har IPE og som ikke vedligeholder.
mon ikke det kommer an på miljø det ligger i ?

Hvor fugtigt er der, hvor meget vand kommer der, er det lagt rigtigt så vand kan løbe af o.s.v.

IPE prisen er lige lidt højere + det bøvl der er med hårdheden i det.
Bangakari skulle være ligeså holdtbart men billigere og nemmere.

Jeg skal have 50 kvm fordi det eller vil det se mærkligt ud i mit tilfælde.

Katmus
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis