Rem skruet på væg/sat på stolper - dimension?

Hej
Jeg har efterhånden læst "1000" tråde om remme, spær m.m. men har ikke rigtigt fundet noget omkring dimensionering af remme man skruer på væg/sætter på stolper.

Jeg skal lave et skur 5m langt/3m bredt med tagpaptag og isolering i tag og vægge.
Bag-remmen skrues på muret garage og for-remmen hviler på 5 eller måske 6, 75*75 stolper.
Påtænker at bruge 45*145 spær med 60cm imellem, monteret i bjælkesko.

Bag-remmen tænker jeg at lave i 45*145 spærtræ.
For-remmen vil jeg gerne have lavere pga højdeproblemer. Måske 45*100.

Nogen bud på dimensioner til remmene?

VH
BBB

Bare kald mig BBB 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville hjælpe hvis du forklarede hvad vej skuret vender ift bagremmen og hvad vej faldet er. Men går ud fra at du har en fem m rem på væg, 3 m spændvidde og 5 m fritstående rem.

45x145 er minimum til 3 meter spændvidde med 0,6 m spærafstand - og let tag.

Den anden vej - 5 m af 5/6 stolper - dvs 1 m spændvidde virker noget overdimensioneret.
45x95 er ikke super velegnet - bjælkeskoen kommer i så fald til at rage nedenfor.

Mener du højdeproblemer - som at afstanden mellem jord og spær bliver for lille? Principielt har højden på remmen jo ingen indflydelse på konstruktionshøjden - det er jo bare et  spørgsmål om hvor meget remmen fylder nedad.

Mvh Troels
Hey
Tak for dit svar.
Det er korrekt at faldet er fra bagvæg ud mod forsiden.
Og kan godt se det du siger med at højden på remmen ikke har indflydelse. Jeg havde en forestilling om at en mindre rem gav mig mere frihøjde, men det giver jo ikke mening når nu jeg tænker nærmere over det.

Du nævner ikke lige noget om tykkelse af remmen, men det er måske ikke så relevant da afstanden mellem stolperne er så kort.


Bare kald mig BBB 
Standard er 45 mm - men igen, lad være med at bruge lavere rem end spær. Det ligner klamp. ;-)

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis