Oppudsning af fundament

Hejsa, vi har købt det her gamle hus fra 1946 for et års tid siden og vi fjernede nogle fliser og noget af jorden langs huset for nyligt. Vi opdagede så at fundamentet så sådan her ud under jordens overflade. er det noget vi skal bekymre os om? og hvis jeg skal reparere det hvordan skal jeg så gribe det an?

Håber virkeligt at der er nogen herinde der kan komme med nogle gode råd, for jeg er stadig igang med at lære hvordan jeg vedligeholder vores hus :)

Mvh.
Tonni Tingholm

Anything that can go wrong will go wrong.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke alarmerende - revnen ved vinduet bør du klart gøre noget ved. Generelt bør du grave lidt ned, og pudse soklen op minimum 10-15 cm under terræn.

OG - du bør gøre noget ved den ledning der er eksponeret lige under jordoverfladen. Den kan du hurtigt komme til at stikke en spade i. 

Mvh Troels
Tusind tak TRRA, det er jeg virkelig glad for at høre :) er der noget bestemt produkt jeg bør bruge til at pudse op?

Anything that can go wrong will go wrong.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der findes en del produkter - - find en der er diffussionsåben - Durapuds 615 eksempelvis.  Det vigtige er, at du ikke laver en tæt skal på soklen, som flytter fugten op ad muren - Ingen plastmaling eller sokkeltjære. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 03-04-2020 13:49:31

Der findes en del produkter - - find en der er diffussionsåben - Durapuds 615 eksempelvis. Det vigtige er, at du ikke laver en tæt skal på soklen, som flytter fugten op ad muren - Ingen plastmaling eller sokkeltjære.
​Følger lige med... hvad skal man så male det med? 
TRRA skrev den 03-04-2020 13:49:31

Der findes en del produkter - - find en der er diffussionsåben - Durapuds 615 eksempelvis.  Det vigtige er, at du ikke laver en tæt skal på soklen, som flytter fugten op ad muren - Ingen plastmaling eller sokkeltjære.

 Hvad skal man så male det med?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
TRRA skrev den 03-04-2020 13:49:31

Der findes en del produkter - - find en der er diffussionsåben - Durapuds 615 eksempelvis.  Det vigtige er, at du ikke laver en tæt skal på soklen, som flytter fugten op ad muren - Ingen plastmaling eller sokkeltjære.

 Er der andet end “Durapuds 615”? De færreste byggemarkeder har denne ...

Øh, altså hvis der skal jord på igen skal du klart bruge tjære eller lignende produkter.
Hvis det derimod skal stå frit så brug cempexo eller silikatmaling.

Endelig så ville jeg pudse det op i helt almindelig cementmørtel der er cement og sand blandet i forholdet 1:3 (også en smule vand tilsat). Især hvis det er under jord er det altså spild af penge at købe fx durapuds eller andre specialprodukter

Ask
askholme skrev den 08-04-2020 09:15:06

Øh, altså hvis der skal jord på igen skal du klart bruge tjære eller lignende produkter.
Hvis det derimod skal stå frit så brug cempexo eller silikatmaling.

Endelig så ville jeg pudse det op i helt almindelig cementmørtel der er cement og sand blandet i forholdet 1:3 (også en smule vand tilsat). Især hvis det er under jord er det altså spild af penge at købe fx durapuds eller andre specialprodukter

 Tak, det er sådan at der skal lappes og pudses både over jord (frit) og lidt under jord. Skal jeg så bruge tjære eller sokkelmaling? Hvad hedder tjære i fagsprog ? Den nuværende sokkelmaling er sort ...

Så du foreslår alm cement mørtelblanding og ikke det dyre diffusionsåbent mørtel ?
Altså under jorden virker det lidt skørt at bruge noget diffusionsåbent for fugten kan jo ikke gå nogen steder hen. Faktisk kan det betyde at fugten går fra jorden og ind i muren hvilket netop er hvad du vil undgå

Så under jorden er det cementmørtel med noget fugtspærrende hvilket nok er en slags tjære eller asfalt uden at jeg kender det præcise produkt.

Over jorden ville jeg så også bruge cementmørtel og sokkelmaling men der afhænger det også lidt af hvad der er på indersiden af soklen 

Ask
askholme skrev den 08-04-2020 13:26:56

Altså under jorden virker det lidt skørt at bruge noget diffusionsåbent for fugten kan jo ikke gå nogen steder hen. Faktisk kan det betyde at fugten går fra jorden og ind i muren hvilket netop er hvad du vil undgå

Så under jorden er det cementmørtel med noget fugtspærrende hvilket nok er en slags tjære eller asfalt uden at jeg kender det præcise produkt.

Over jorden ville jeg så også bruge cementmørtel og sokkelmaling men der afhænger det også lidt af hvad der er på indersiden af soklen

​På indersiden af soklen er der flamingo og eller beton med pex til gul

iøvrigt virker det lidt besværligt med forskellig mørtel over og under og forskellig maling ?;(

hvor dyb skal jeg ned ad soklen / fundamentet ? Der er sten og grus rundt om... 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også