Skæring langs væg ved kælderudgravning

I forbindelse med en kælderudgravning hvor jeg skal bryde et betonlag op vil jeg gerne høre om det giver mening at skære et snit langs væggen før man går igang? Her tænker jeg at indhente en pris fra en professionel som kan skære i beton. Jeg tænker at man kan skåne væggenes konstruktion sådan at vibrationerne når man begynder at bryde gulvet ikke skader og så kunne man videre understøbe under beton laget når man kommer ned til hvor der er jord.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det alm opbygget betongulv, er der sikkert kun 10-15 cm støbt beton og Leca under. Hvis du bryder op med lufthammer midt op og udad er det ikkenødvendigt.

 

Tak for jeres råd :)

Så har jeg banket gulvet op på 2 værelser ud på omkring 10 kvadrat meter hver. Det ene værelse havde et betonlag på 10 cm + en plastik dampsærre + 10 cm leca hvor jeg så er kommet ned til noget afretnings sand. Værelse 2 har førhen været en gammel garage. Her var der spånplade og flamingo med noget alukraft og så 10-15mm beton hvor jeg så også er kommet ned til noget afretningssand.

Kan man genbruge det afretningssand eller skal jeg bare smide det ud og købe nyt for at være sikker på der ikke er blandet gammelt beton rester og puds fra væggen i det? Kan det overhovedet svare sig?
Du kan sagtens genbruge afretnings sand. Selv om der er blandet lidt beton rester i så er det kun et irritations element for dine øjne, fordi det kan trække lidt streger i overfladen, som ikke vil have nogen betydning i bæreevnen Selve funktionen med at bære flamingo plader er lige god om der er ridser i overfladen eller små knolde der stikker 0,5 cm op. Når du kommer med plader og lidt vægt på trykkes de ned.
Er di i gang med understøbning af sokkel så kan du også grave jordlaget dybt ud midt i rummene blot du beholder oprindelig bund 20 cm oppe og 50 cm ud fra alle sokler og skråt ud imod udgravning i midten. På den måde er det nemmere at arbejde sig ind imod sokkel, på den meters bredde du skal understøbe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis