Præcisionsskæring i murstensvæg? (justering af ledningsudtag)

Hej LDS’ere

Jeg er i gang med at omlægge kabelføringen i huset fra coax til ethernetkabel. I den forbindelse har jeg nogle udtag, hvor tomrøret slutter helt nede ved gulvet.

For at sikre at ethernetkablerne ikke bukkes for meget (pga. den måde jeg skal montere konnektore i udtaget) har jeg flere steder i huset skåret lidt af væggen og tomrøret med en multicutter, så kablet kunne trækkes ud lidt højere oppe. Derved har jeg undgået for meget buk på kablet. Resultatet ser sådan her ud:

Hidtil har det været gasbeton med god afstand mellem tomrør og el-installation, hvilket nemt har kunnet lade sig gøre at fixe med en multicutter. Men nu er jeg kommet til en murstensvæg, hvor elkabel og tomrør ligger side om side...

Hvordan griber jeg det bedst an? Kan det lade sig gøre at lave så fine snit i en murstensmur, så elkablet ikke rammes? What would LDS do?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kunne starte med at bore nogle små huller først ikke gå for dybt og så ellers hammer og mejsel  og så evt.
pudse op bagefter
Ellers så findes der jo også et "utal" forskellige diamantklinger til multicutteren.

eks som de her

Vi prøver igen, i morgen --
Hammer og mejsel er det fortrukne til den opgave. Men der er heller ikke risiko med multicutter. El stikkontakt sidder ved siden af og der kommer ingen kabler hen i nærheden af hvor du skal arbejde.
Alternativ kunne du skrue stikkontakt af og se hvilken retning rørene har. De går sikkert nedad i gulvet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for input, folkens.

Det blev med en masser huller og med hammer og mejsel... stille og roligt

@Erik: Jeg var måske ikke præcis nok, men på det første billede kan man faktisk se elkablet fra stikkontakten ligge lige klods op ad røret. Men jeg tror du har ret i, at det går nedad - på den anden side af væggens første sten.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis