Tagfod Eternit

Hej.

Skal til at udskifte mit gamle ståltag med nyt eternittag, B6 plader.
Har valgt at ligge undertag på for at kunne lukke bygningen af hurtigt efter der er rettet op, og for at undgå problemer med fygesne.
Det er hanebåndsspær., og det skal laves med udhæng.
Det eneste jeg er lidt i tvivl om er hvordan man udfører tagfoden når det er eternit, kan kun finde detaljetegninger med tegl og betonsten. Der er tale om banevare undertag.
Nogen der kan prøve og forklare, hvordan jeg laver denne, eller har nogen tegninger eller billeder?
Det skal laves med rendejern og fodblik. Tænker tagfoden skal udføres i krydsfiner.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du ikke kan finde tegninger på tagfod ved eternit, så er fordi man ikke bruger det. Du kan bruge samme tegninger men modificere målene lidt da tagplade tykkelse ikke er det samme som teglsten
Du kan lave det i krydsfinerplade for at have noget at afslutte banevarer over og fodblikpå. Under krydsfiner plade skal der være ca. 20 mm luftsprække hele vejen til udluftning af tagrum. I sprækken lægges 32 mm snefangsrør til at afvise både sne og fugle. ( husk tilsvarende udluft areal i rygning.)
Over krydsfiner fastgøres fodblik, som leder vandet fra undertag ud i tagrende. Banevarer limes nedover fodblik med f.eks, Borups tagtæt.
Der skal naturligvis være klemlister under lægter så der bliver plads til at eventuel vand kan løbe af.
I gamle dage havde man vatstrimler i en spand vand som blev lagt i samlinger på plader, nu har man en fugemasse. / fugesnor. Begge metoder modvirker snefygning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.

Ved godt det ikke er nødvendigt, men det gør taget mere modstandsdygtigt overfor fygesne og jeg kan få lukket taget af samme dag som jeg tager hul, da det er hurtigt og rulle banevarer ud.
Har lagt flere traditionelle eternit tage, men ikke med undertag som denne gang, derfor mit spørgsmål. Har også snakket med et par tømrer der anbefalede at smide undertag på, da det ikke koster meget pr M2.
Så håbede nogen lige lå inde med et billede eller noget fra da de selv har lavet det. 
Du kan nok ikke lukke samme dag som du tager taget af, selv med undertag. Når jeg skifter et tag så lukker jeg også af samme dag blot med en presenning der lægges bag tagryg som en oprullet pølse. Denne rulles ned til nat eller hvis der er udsigt til regn. Der kan godt komme andre med input som har prøvet det.
Men held og lykke med taget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har netop pillet gamle eternitplader af en tagside, rettet taget op, nyt undertag og klemlister - i kraftig vind - på én dag. Vi var 3 om arbejdet - så det kan lade sig gøre.

Tagfod laves som med tegl. Det er de samme ting som gør sig gældende. Underkant af fodpladen skal som minimum flugte overkant lægte - læg evt 10mm til, så du er sikker på, at nederste plade ikke "drypper".

- kan godt se der bliver noget bøvl med, at skrue i den nederste lægte, som man normalt gør, nu hvor du vil have undertag på - så mangler lægten, fordi fodpladen udgør denne.

Hvor stort er dit tag? Er det alm saddeltag uden div. kompleksiteter?
Det vil jeg også mene vi kan, taget er rettet op indefra med spærtræ, så der skal bare en 45x95 ovenpå når vi for det gamle tag af, og så undertag og klemlister.
Det er ganske alm tag med 45g rejsning, bygningen er 12x8m. Der er ingen "forhindringer" da der kun bliver lagt vinduer i senere. 
Annonce
Tak Martin, har godt kigget på dem, men det er ligge udførelsen med undertaget, men har fået en tømrer der kommer mandag og hjælper mig med at komme i gang med tagfoden 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis