Kontraventil før Aquastop

Hej

Jeg skal montere en Bosch bordopvaskemaskine med Aquastop og er i tvivl omjeg skal montere en kontraventil mellem stophanen og tilløbsslangen, når der sidder et Aquastop på tilløbsslangen?

Jeg har både hørt, at der er en kontraventil indbygget i Aquastoppet og at der er et ‘air gap’ (luftrum) mellem der hvor vandet kommer ind i maskinen og hvor vandet “ligger” i maskinen, så det er fysisk umuligt, at det skulle kunne blive trukket tilbage gennem tilløbsslangen.

Er der nogle af jer er helt sikker på hvordan det forholder sig?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo også luftgab i en almindelig vaskemaskine, og det fritager ikke for kontraventil ved vandtilslutningen til vaskemaskinen. Jeg kan ikke forestille mig at reglerne er anderledes ved en bordopvaskemaskine. 

Søren O
Søren O skrev den 02-04-2020 19:51:20

Der er jo også luftgab i en almindelig vaskemaskine, og det fritager ikke for kontraventil ved vandtilslutningen til vaskemaskinen. Jeg kan ikke forestille mig at reglerne er anderledes ved en bordopvaskemaskine.

 Okay. Ved du om der er indbygget en kontraventil i et Aquastop?

Det kan jeg ikke forestille mig, men måske er det indbygget i din tilslutningsventil.

Søren O
Mange steder er det lavet sådan at den vandhane/nilhane, der er lavet ved vaskemaskinen har en kontraventil indbygget. Men har den ikke det så bør du montere et direkte på hanen før tilslutningen fra maskinen


Ask
Jeg har lige fået tilbagemelding fra Bosch teknikerne: Der er en kontraventil i aquastoppet, så jeg behøver ikke selv at montere en på den eksisterende fastvandsinstallation.
Annonce
Incognito skrev den 03-04-2020 14:14:11

Jeg har lige fået tilbagemelding fra Bosch teknikerne: Der er en kontraventil i aquastoppet, så jeg behøver ikke selv at montere en på den eksisterende fastvandsinstallation.

 Vi har fået lavet et vvs-tjek ifm salg af lejlighed, og hans eneste bemærkning var, at der mangler en kontraventil i vores setup (opvasker + vaskemaskine på Y-stik) ... men vaskemaskinen har en kontraventil og opvaskemaskinen har sådan en aquastop indbygget i slangen, så jeg forstår ikke hvad han mener ... (opvaskemaskinen er fra Ikea)

Den normale måde at lave det på er at der sidder en vandhane med kontraventil på røret også er opvaskemaskinen tilsluttet vandhane. Det er for at man selv nemt kan slutte maskinen til og far uden at skulle lukke for vandet. 

Ask
Aquastop og kontraventil har hver deres funktion. Kontraventilen skal beskytte mod at der trækkes vand fra maskinen og ud i installation. Aquastoppet skal beskytte dig og omgivelserne mod udstrømmende vand, hvis der bliver en utæthed mellem vandhane og maskine. 

fase
S. Fabrin skrev den 27-10-2021 11:04:08

Aquastop og kontraventil har hver deres funktion. Kontraventilen skal bestykke mod at der trækkes vand fra maskinen og ud i installation. Aquastoppet skal beskytte dig og omgivelserne mod udstrømmende vand, hvis der bliver en utæthed mellem vandhane og maskine. 

 Tak! Så giver det mening

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis