Tørre gammelt træ

Hejsa.
Vi købte hus for ca 7 år siden. Efter at gennemsnitsalderen i huset er steget markant, har jeg nu tid til at kigge på husprojekterne "forebyggende" frem for altid at slukke ildebrande...
I år kom turen til altanerne. Vi havde valgt ikke at gøre meget ud af dem, idet vi ikke bruger dem meget. Men pga råd skulle der ske noget i år.

Projektet.
Efter at have pillet den rådne beklædning af, var noget af den bærende konstruktion også rådden. Så der måtte skiftes et par lægter.

De nye blev malet x3 og er klar til at blive sat op, men nu kan jeg se at træet er vådt ved den gamle samling. Dette må skyldes at den tidligere ejer har haft skaldbrædder under altanen, så vandet ikke kunne komme væk. Det har jeg nu fjernet, men vil gerne male de gamle spær 3 x ligesom resten af projektet.

Spørgsmålet:
Hvordan tørrer jeg træet hurtigst muligt så det kan males - og så jeg undgår at skulle skifte det? (Jeg er obs på at jeg burde pille hele lortet ned og sætte trykimprægneret op, men det er økonomien og tiden ikke til pt, ligesom det gamle jo har holdt i 11år uden råd...)Jeg kan ikke presse en skrue eller skruetrækker ind i træet, Men det er tydeligvis vådt.

Jeg har klargjort alt beklædning så jeg vil gerne have den tørret snarest. Orker ikke at vente til sommer, skifte til nyt eller tørre det indendørs. Så håber på et kreativt - og vigtigst - et holdbart svar på trods af økonomi og dovenskab :)  (Vi bruger altanerne Max 5 gange om året).
På forhånd tak.
Nicolai
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lej en affugter, ind pak det hele i plast og spar op til strømregning.
Eller vent til sensommer, du har jo kigget på det i syv år.
Det er bedst at træbeskytte udendørs træværk i perioden slut-april til september.
Træbeskyttelse fungerer bedst i moderat luftfugtighed og temperaturer mellem 10 og 25 grader.
Der skal helst være gået en uge uden regn, inden du begynder at træbeskytte. Husk at træets fugtindhold maksimalt må være 15% - mål efter med en fugtmåler.
Tjek altid vejrudsigten, så du har 3-5 tørre dage at arbejde i (antallet af dage kommer selvfølgelig an på projektets omfang).

Mæt enderne med Gori 22 (eller anden oliebaseret grunder) eller ren linolie. Det fortrænger fugten. Linolie er bedst, men husk at tørre overskydende olie af. Du bør vente minimum en uges tid / fjorten dage før du maler - og under alle omstændigheder er det ikke optimalt i koldt og fugtigt forårsvejr. . 

Mvh Troels
Vent....

 

Fooråret er den mest tørre periode vi har , den absolute luftfugtighed er tæt på 0  , den relative luftfugtighed ligger typisk på 25/40 %  og marts har været utrolig tør med masser af solskin , så det burde snart være knastørt , for det tørre vejr forsætter med varme her i april ...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Tak for de mange bud! Nogen siger vent - nogen siger marts er tør og de burde tørre. En siger Rå linolie. Havde håbet på et mere entydigt svar 😝 

Jeg prøver med en føntørrer og lader den kører en time og så rå linolie og venter en uge. Lyder det ok med alle? 😜
Lige nu med den meget tørre kraftige vind og 10 C så er der gang i udtøringen , vaske tøjet var tørt på 10 minuter på tørresnoren .....     


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det her virker. 30 min pr stolpe. Gik fra 38% til under 18
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også