Udskiftning af halogenspots til LED

Hej, jeg har for nylig købt et nyere hus fra 2008 og det indeholder en ret stor 12V indstallation der driver en hel masse halogenspots. Jeg kunne godt tænke mig at skifte disse spots ud til LED spots, både for at spare strøm, men også fordi at rammen om spotsne er blevet gullig (tegn på at de har været varme tænker jeg) og fordi de står af forholdsvis hurtigt.

Så kommer mine problemer. Skal jeg vælge 12V eller 220V? På loftet sidder der 18 stk Noratel HaloPower Mini 70 der driver de 26 indvendige og 26udvendige spots. Jeg tænker jeg enten burde skifte til nogle LED drivere eller gå direkte til 220V da jeg kan læse at jernekernetrafoer ikke er så gode til LED pga startstrømme, men hvis jeg gør det er jeg i tvivl om de downlight kabler jeg har er godkendt til 220V. Jeg har desuden 3 områder med dæmpbar belysning styret fra vægkontakter som jeg gerne vil beholde, men jeg ved ikke hvilken løsning jeg skal sigte efter med LED, om det fx skal være Philips Hue. Og sidst men ikke mindst, hvor meget af det må jeg lave selv og hvor meget kræver en elektriker?

Der er ingen tekst på downlightkablerne så jeg kan ikke slå dem op. Her er et billede hvor de går ind i trafoen.
Et billede af dæmperinstallationen til de 3 zoner med dæmpbar belysning. Her tror jeg at jeg er nødt til at få en elektriker ind over.

Håber nogen der kan komme med noget fornuftigt input, for jeg er i vildrede med hvordan jeg kommer i mål.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et klart råd herfra vil være at bortskaffe ALT 12 v som elektriker  har jeg set rigeligt af installationer hvor der har været så ekstremt varmt omkring 12 v halogemspots at man tænker, Wow det (er svar da vist til at vinde i lotto at hele skidtet ikke er brændt ned). Min personlige holdning er at 12 v er noget Fanden har skabt en dag han havde tømmermænd..... hvis du skifter til 230 v (ikke 220 v 😏), så behøves der ikke transformer, om de kabler der løber ud til spotsene er ok kan jeg ikke lige svare ja eller nej til, men de skal dog være min 1,5 mm2 og,med hensyn til varme så er det sjældent at varme er et problem med LED da ikke tilnærmelsesvis udvikler den samme varme som et halogenspot, så er det et downlightkabel med min 1,5 mm2 så er det ok. Med hensyn til dæmpning så skal dæmperne i tavlen skiftes da de ikke vil fungere ordentlig med LED, når man skifter over til LED og bruger en ældre dæmper skal de i 99 % af allle tilfælde skiftes for at den fungere, ellers oplever man at de kan blinke ikke slukkes helt elller dæmpes helt ned eller op... personligt ville jeg skifte spottet til et helt nyt spot med en Gu10 sokkel ( som de fleste er) der fåes et have af lyskilder i den str. der bare lyser flot og kan dæmpes perfekt.
Hej. Tusind tak for svar. Jeg tror ikke downlightkablet er 1,5mm2, men jeg ved faktisk ikke hvordan jeg kan checke det hvis der ikke står noget på kablet. Målene er små nok til at det er svært at måle og være sikker.

Hvor meget af det må jeg lave selv? Jeg har hørt at jeg må lave alt så længe jeg ikke piller ved tavlen.
Nej alt der er fast installation er aut. Arbejde, dvs evt udskiftning af kabler. 
Ud med alt det gamle, og ny installation. Det er ikke så galt når man kommer i gang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis