Buet "topstykke" til nye vinduer

Hej!

Jeg har købt et hus med nogle godt skiftemodne vinduer.
Vindueshullerne er udformet med en buet top, og der skal derfor en slags afslutning på topstykket af vindueskarmen.
Som I ser på billedet af det eksisterende.
Vinduerne er stærkt udsat for vind og vejr, og som det er nu, trænger der vand ind ovenfra, hvis der er slagregn direkte på.

Jeg søger derfor råd om, hvad materiale buen bør laves af, og tips til montering.

MVH
Max 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen.
Jeg ville gå med det æstetisk rigtige og få lavet vinduer der følger buen.
At lave lige vinduer skriger "billig" løsning, som huset facade ikke kan være tjent med.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 01-04-2020 15:17:43

Velkommen.
Jeg ville gå med det æstetisk rigtige og få lavet vinduer der følger buen.
At lave lige vinduer skriger "billig" løsning, som huset facade ikke kan være tjent med.

 Tak for velkomst! Tror jeg kommer til at frekventere dette forum en hel del :)

Dit råd er da modtaget.
Jeg søger dog stadig råd til den "billige" løsning :D

/Max
Det var fordi du skrev at vinduerne var skiftemodne... så hvis du havde tænkt dig at bruge penge på nye vinduer, ville jeg få dem lavet så de følger buen og ikke købe "buget" vinduer med en ringe løsning over dem.
Vinduer holder rask væk en eller to generationer, så det er noget du skal se på i lang tid.
Ellers er det jo bare at skære en ny plade af krydsfiner til, og en fuge omkring.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg forstår udmærket din pointe :)

Er krydsfinér modstandsdygtigt nok for vand? Skal det træbeskyttes eller hvordan?
Ja det skal males med noget udendørs maling, gerne før du sætter pladen op, så du får malet begge sider og ikke mindst kanterne, og helst flere tynge lag end et "pladderlag".
Du skal bruge en god fuge som feks MS eller byggefuge.
Men forvent ikke at det holder i mange år, så det er en nødløsning.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Når du bestiller dine nye vinduer, kan de levere en aluplade med, i samme farve, som du kan tilskære og pålime, uden på et tilskåret stykke træ, som er monteret oven på vinduet 
Jeg har et hus med tilsvarende bue over alle vinduer. Der var før min tid skiftet til store termoruder som efterhånden var godt rådne. Alle vinduer fik jeg skiftet i 2007 med trævinduer (  Dannebrog ) fra et firma som var godkendt som leverandør til fredede bygninger. Samlet vindues pris ca. 85.000 kr. Jeg spurgte til prisen hvis overkant skulle være buet. Sælger kiggede på os hen over briller og svaret var: " så kan du gange med ca.2,5 "
Kan se af rester jeg har fundet at de oprindelige vinduer var buede, men det var med enkeltglas ruder.
Jeg har lavet med krydsfiner som der med overfræser er lavet et mønster i, Det er en cirkel med en stor cirkelbue over og under. som nogen siger ligner et øje. Det er lavet i forskellig størrelse da tilsætningen øverst er forskellig højde afhængig af vindues bredde.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er så sket meget siden 2007   også på vinduessiden..
- men spørgsmålet kan også være, om det er pænt med den bue på vinduerne - eller om det blot kommer til at ligne - undskyld hvis jeg fornærmer nogen - et menighedshus?
Men en aluplade, der er malet - den ligner allerede l..rt inden den er kommet op (hvis man selv skal tildanne den og ikke har remedierne.. . og passer slet ikke ind (i min optik) så hellere en god krydsfiner / kompaktlaminat med struktur.. med maling
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er også lidt betænkelig ved prisen for buet vinduesparti.

Men hvis jeg vælger løsningen med krydsfinér - ville det være nok at fastgøre den med fugemassen?
Det ville jo gøre det lettere, når den skal skiftes x antal år nede af vejen. 
Jeg har lagt en liste 10 mm inde over toppen af vindue. Så er den fæstnet til denne. i toppen er der fuget med silicone. Der er naturligvis isolering og alt godt indenfor. Og inde i rummene er buen synlig ud til vindue.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også