Buet "topstykke" til nye vinduer

Hej!

Jeg har købt et hus med nogle godt skiftemodne vinduer.
Vindueshullerne er udformet med en buet top, og der skal derfor en slags afslutning på topstykket af vindueskarmen.
Som I ser på billedet af det eksisterende.
Vinduerne er stærkt udsat for vind og vejr, og som det er nu, trænger der vand ind ovenfra, hvis der er slagregn direkte på.

Jeg søger derfor råd om, hvad materiale buen bør laves af, og tips til montering.

MVH
Max 
Hej! Jeg har købt et hus med nogle godt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sket meget siden 2007 som Natur påpeger.

Inden du beslutter dig, bør du som det mindste undersøge prisforskellen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg udskiftede 2 af mine vinduer til buet karm. Der var merprisen 80%. Men det er opstart der koster, fik jeg at vide. Hvis vinduerne er ens kan du nok opnå bedre priser, ved storkøb.

Tidligere ejer havde sat store 70'er vinduer i et 120 år gammelt hus🤬
Jeg græd en gang, men har ikke fortrudt siden..
Hej skal det gøres som det oprindeligt var tænkt skal der mures et pudset spejl over vinduet.
Det kommer jo selvfølgelig også an på hvor stor buen er. Hvis den er stor, så er jeg enig i, at der bør sættes vinduer med bue i. Hvis den blot er 5cm på højeste punkt, så synes jeg at en aluplade (såfremt det er træ/alu vinduer) er løsningen. Tilsvarende i krydsfinér for et trævindue.
Kunne man ikke bruge ivarplank eller andet cementplade?
Men ved du om huset arkitektonisk er født med buede vinduer? Selve buen er kun et murskifte højt - 6-7 cm. Buen ser stor ud, fordi pladen er lagt uden på vindueskarmen - sikkert for at beskytte den. Men du vil få en helt anden lethed, hvis du laver en mindre overgang der flugter med vinduet - a´la dette billede (Bortset fra grim sætning - var lige det jeg kunne finde.).
Måske andre kan svare på, om det er murer-, eller tømrearbejde, der skal til?

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også