Skimmel på gipsvæg

Hej gør det selv

Jeg har et par gipsvægge, som er malet og muligvis har filt på sig også. Jeg har haft skimmelsvamp på dem, den side som vender ind imod værelset. Det er fordi vi har haft en madras liggende op ad en ydervæg, og vi har ikke klar over på det tidspunkt, at det er en dårlig ide. Siden hen, har vi passet på med ikke at lægge ting tæt op ad ydervægge. Jeg har vasket og sprøjtet væggene med rodalon mod skimmel over flere omgange og der er stadig afmærkninger fra skimmel, skønhedspletter. Nu står vi så at skulle lave værelset om til et børneværelse og vi vil i den forbindelse hører om det er nødvendigt at skifte væggene ud og komme nye gipsplader på de steder og male på ny eller om vi kan beholde gipsvæggene, da der er maling og muligvis filt på, om vi kan male over med noget andet maling og holde en god udluftning i værelset og så ikke skifte gipspladerne. Jeg kan læse mig frem til, at hvis det er gipsplader skal de skiftes, men jeg kan ikke læse om det også gælder, hvis gipspladerne er malet og filtet, da som jeg læser det, skimmelen oftest sidder på ydersiden?

På forhånd tak

Mvh. Reion
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet med gipsplader er at pappet er lavet af genbrugspapap, som ofte allerede har et antal svampespore i sig når de bliver lavet til gips karton. Derfor bryder der hurtigt skimmel ud på gipsplader hvis de får fugt.
Der er derfor stor sandsynlighed for at det netop også er gået i kartonen på pladerne.

Jeg ville derfor skifte dem, og du har så den udemærkede mulighed for at sætte fibergips op i stedet, som er et overlegent produkt, og er langt mere fugt resistent. Det er direkte kompatibelt med eksisterende gipsplader og har samme tykkelse, med spartel kant osv. og kan opsættes på det eksisterende skelet.

Elektronikteknikeren
Mange tak for svaret. Jeg tænker vi skifter pladerne ud så. Jeg kigger også på de fibergips, det kunne nok være en god mulighed for os. Mange tak for hjælpen. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg bruger fibergips uden spartelkant. De er ret meget billigere og skal så limes på alle kanter ( lim der presses ud hugges af dagen efter med spartel.). Jeg synes det er lettere at få spartlet dem lige end det er med typen med spartel kant.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også