Afløb under håndvask, nødvendig?

Hej derude.

Jeg håber der er et par kloge, der hjælpe mig, med at blive lidt klogere.

Jeg er i gang med, at renovere badeværelse.
Indtil videre at vi strippet rummet fuldstændig.
Når det står færdigt, har vi et bruseniche nede for enden af rummet og fald på gulvet fra døren ned mod bruse området.

Mit spørgsmål er så, om det nødvendigt/lovkrav at have et gulvafløb med rist og vandlås under håndvasken?
I brusenichen etablere vi Unidrain.
Jeg vil allerhelst undgå afløbet, da det selvfølgelig er pænere.
Jeg kommer til, at lave et kasse/væg der skjuler den nye væghængte toilet cisterne og som går videre over, så håndvasken også hænger på kassen/væggen. Så der bliver jo lidt plads inde i den.

Vi har pt gulv afløb undervasken, da der stod et badekar før, hvor vi skal have bruseområde. Men afløbet skal bankes op, da det ligger for lavt, i forhold den nye gulvhøjde.

(Se billede, det røde markerer brusenichen og det grønne er hvor der skal bankes op, helt hen til faldstammen)

Håber spørgsmålet giver nogen mening.
På forhånd tak og god dag :)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler et vedhæftet foto.

Men når du længe der ikke er en ookant mellem bruseområde og selve badeværelset, så behøver du ikke et synligt afløb under håndvasken.

Husk at afløbet i dit bad skal være xx cm under dit niveau ved adgangen til badeværelset. Mener det er 3, 5 cm, men det kan andre hjælpe med. 

Mvh. Christian M
 

Afløbet i brusekabinen skal være 3 cm. lavere end dørtrinet. Du behøver ikke et afløb under vasken, men skal så have en vandlås på afløbet fra din ask og evt. vaskemaskine. Gerberit viser hvordan man laver en væg med væghængt toilet og vask.

fase
Så er det vedhæftet. :)

Altså vi får ca 15-20mm fra færdig gulv op til bunden af bundstykket i døren også fald mod bruseniche for enden af rummet (og selvfølgelig fald inde i brusenichen mod unidrainet)

Nej, der kommet ingen opkant ind til brusenichen.

Rent praktisk, kører afløbsrøret så fra håndvaskens pungvandlås ned i gulvet, hvor det så med et T-stykke bliver koblet på afløbsrøret fra unidrainet?
Hvis du laver installationsvæg med vask og cisterne, ville jeg køre afløb fra håndvask på toilettets faldstamme via en y forgrening. Der skal naturligvis være vandlås på håndvask. 

Elektronikteknikeren
Ja, der kommer nemlig en installations væg med aftagelig topplade.

Ja, planen var også at det skulle et grenstykke fra toilettets faldstamme, hvor så bad og håndvask var koblet på.

Der er selvfølgelig en pungvandlås under håndvasken, det er vel fint nok, ikke?

Mit vvs bekendtskab mener bare, at det godt kan lugte fra røret op til håndvasken, fordi der ikke er nogen vandlås i gulvet 🤔
Men kan der virkelig komme lugt igennem et PP rør? 
Annonce
Hvis du har en installationsvæg kører du vaskens afløb ind i denne, gennem pungvandlåsen, og direkte hen på faldstamme. Alt sammen over gulv, fuldt servicerbart.
Vandlåsen sidder så i det fri, med meget kort afstand til bundventilen i vasken.
Der er så ikke noget der kan sidde og lugte. Det er i hvert fald minimalt. 

Elektronikteknikeren
Gregersen tak for svar. Egentlig havde vi tænkt også at lave det under loftet i kælderen. Så kan man altid komme til det.

Jeg har prøvet, at lave en (dårlig) tegning om, hvordan jeg havde forestillet mig, det skulle se ud. Kom gerne med feedback på den, tak :)
Det kommer ikke til at lugte, hvis dine samlinger er tætte. Det kan komme til at lugte, hvis pungvandlåsen løber tør for vand, men det gælder alle vandlåse.

fase
Kloppe skrev den 01-04-2020 12:48:38

Gregersen tak for svar. Egentlig havde vi tænkt også at lave det under loftet i kælderen. Så kan man altid komme til det.

Jeg har prøvet, at lave en (dårlig) tegning om, hvordan jeg havde forestillet mig, det skulle se ud. Kom gerne med feedback på den, tak :)

 Ja sådan. Det er der ingen problemer i. Men sørg for at vaskens lodrette strækning løber i væggen så i ikke skal se på et grimt rør. 


Elektronikteknikeren
Sådan her kan det f. Eks laves:


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis