Hvordan retter jeg et tag op inden lægning af nyt tag?

Jeg skal til at lægge nyt tag på mit anneks.
Der skal lægges B7 eternittag.Undertaget er krydsfinerplader med tagpap og tæt mod regn. Tidligere ejer har lagt et undolinetag på lægter.
Taget og lægterne er er meget ujævne og skal rettes op inden jeg lægger det nye tag. De eksisterende læger er i forvejen delvist rettet op med afstandsklodser under. De fleste lægter skal dog flyttes for at passe til det nye tag.
Har I nogle gode råd til opretning?
Hvor præcis skal opretningen være?
Se fotos
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Du skal nok starte med at få styr på udhængs spær i den begge ender. Det ser ud som om de synker ned. Ligeledes midt på, prøv at finde ud af hvorfor det svajer sådan.
Jeg vil tro at tidligere ejer har haft det rettet nogenlunde op, men at huset giver sig yderligere.
Udhængsspær hænger jo kun i lægter og det er tilsyneladende ikke nok, mon ikke du skal have 1 ekstra lægte ind imellem som er mindst 2 m lange.
Det er ikke så svært at rette op. Først skærer du en spandfuld firkanter af f eks. 10 mm krydsfiner måske 10 x 10 cm plus en lignende spandfuld masonite 4 mm og tilsvarende stumper tagpap. Du skal sætte snor fast på øverste lægte ude i begge ender, sådan ca. 0,5 cm over lægten. Lægten løftes op i begge ender først så puklen på midten er 0,5 cm under snoren. Du kan måle afstand op til snor ved hvert sted du vil gøre det fast. afstand minus de 0,5 cm er så tykkelse på klodser der skal under . Klodser kan skrues separat ned i taget, så lægtens skrue også holder i klodser.
Samme fremgangs måde med nederste lægte
Så flyttes snoren til lodret og hver enkelt lægte laves på samme måde.
Mon ikke du kan ramme indenfor + - 3 - 4 mm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Undertaget ligner desværre noget klamp. Det ser ikke ud til at der er afstandslister under de eksisterende lægter - hvordan skal vandet løbe væk? Skal luft til ventilation vandre ind på midten af taget ude fra gavl-siden?

Du skal have undersøgt hvorfor tagfladen gør som en "paddehat" - en ting er at udhængslægter er for svage til at holde ud over gavlen men hvis spærene hvis spær på midten giver efter under vægten af et letvægtstag af tagpap + onduline plader, lyder de til at være for svage => de skal de forstærkes inden du begynder at lægge eternit på - ellers risikerer du at pladerne brækker/splintrer efterhånden som taget vandrer videre.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Helt ærligt, så ville jeg strippe helt ned til spær og bygge op med undertag, klemlister og lægter. Så kan du nemlig rette taget op i spærene istedet.

 

Sådan set enig med Uldal - Hvis ikke problemet er, at der ikke findes nogen spær - eller i bedste fald en enkelt horisontalbjælke i hver side. 

Mvh Troels
Uanset hvordan det er stykket sammen, vil jeg mene eneste vej frem, er at få fjernet lægter, og undertag så man kan se hvad der er under.
Det nemmeste vil være nye spær/hjælpespær, samt lægter, så får man en plan stabil tagflade, som er nødvendigt for at få taget lagt ortenligt på.
Genbruger du undertaget, så husk klemlister så vandet kan løbe væk...

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for de mange gode råd. Dem vil jeg helt klart følge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis