Lak af egetræsbord

Jeg har et gammelt lakeret egetræsbord fra 1966, står der på bagsiden.
Jeg vil gerne have det pudset ned og olieret efterfølgende.
I byggemarkedet blev jeg rådet til at slibe det med sandpapir 120, derefter trærens og afslutningsvis slibe med 220 før oliering.
Jeg har slebet det en enkelt gang og givet det trærens, men det er noget sværere end som så at få slebet al lakken af. Det klumper i sandpapiret. Samtidig kan jeg nu læse mig frem til andre metoder som brun sæbe, sikling osv.
Mit spørgsmål er om det overhovedet er muligt at pudse af med sandpapir - altså kan man slibe sig igennem med håndkraft? Hvor mange gange vil I anslå, det skal pudses førend al lakken er af? Er der andet, jeg kan gøre nu for at hjælpe processen lidt på vej? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen.
For det første skal du være yderst forsigtig med at slibe, da det er finer der ligger på bordet.
Finer er typisk 1-5mm tyk, så du ryger lynhurtigt igennem fineren og ender nede i bundpladen (som kunne være spånplade).
Det rigtige værktøj til at fjerne lak er en ziehklinge, som du trækker lakken af med. Det kræver lidt øvelse dels at bruge den og dels at sætte den op (andre ville kalde det slibe den så den er skarp).
Hvis du vil slibe, så er der kun den hårde vej, at gøre det med hånden på en slibeklods, og hele tiden holde øje med om du er på vej igennem fineren. Er du først igennem fineren er det kun ny finer eller maling der kan redde pladen.
Held og lykke med arbejdet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for velkomsten og tak for svaret.
Jeg har som sådan ikke nogen præferencer for, hvordan jeg vil gøre det. Jeg vil bare gerne have det gjort. Jeg forsøger mig fortsat med slibningen, og så passer jeg på ikke at gå igennem.
Er der nogle gode fifs til at vide, hvornår man er igennem lakken og ikke går igennem fineren? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan teste løbende med en hårdt opvredet klud.
Du tørrer overfladen af, og så kan du tydeligt se på farven af træet og mærke med fingrene om der er lak på eller ej.
Du skal i øvrigt have alt (som i ALT) lak af hvis du vil bruge olie, da den mindste rest af lak vil gøre at olien ikke trænger ned i træet og det vil synes som pletter.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for svar! 
Møbelfiner er typisk kun 0,6 mm tykt, og så vidt jeg kan se på billedet, så er det også den type, som der er på dit bord.
Så der er ikke meget at gøre godt med, men det plejer at kunne lade sig gøre. Problemet kan være, at hvis det har været lidt ujævnt, da bordet blev lavet, kan der være steder på pladen, som allerede nu er meget tynde, men det opdager man så undervejs!
Men jeg ville starte med korn 80, for med 120 vil det gerne pakke i sandpapiret meget hurtigt. Dernæst er det selvfølgelig alfa og omega, at du kun sliber på langs med årerne. Men du kan godt forberede dig på, at det er et langt sejt træk at komme gennem. På daværende tidspunkt brugte man typisk syrehærdende lak, og det er altså en ret stærk lak.
Var det mig der skulle lave det, ville jeg slibe med maskine, for jeg har ikke tålmodighed til det andet. Men så skal man også være helt dus med de maskiner, som man bruger.
Jeg ville bruge en båndpudser, men hvis ikke man er vant til at bruge sådan en, vil jeg ikke anbefale det, da den tager meget hårdt og skal være i bevægelse hele tiden osv.
Alternativt ville mange i dag nok bruge en excentersliber. Men den skal man helst også være dus med.
Med en excentersliber skal man først og fremmest huske, at den skal stå på bordpladen, når man starter den og man må ikke fjerne den fra pladen, før den står helt stille igen, idet hvis den sættes på pladen eller fjernes mens den kører og det sker bare en lille smule skævt, så laver den et hak i pladen øjeblikkeligt. Når først den står på pladen og kører, så er den ikke så farlig, når bare man hele tiden husker på, at den hele tiden skal være i bevægelse og have hele fladen mod pladen.

Kurt B. Andersen
Hej Kurt
Jeg kan godt se, hvad du mener med at bruge maskine. Det tager noget tid med samdpapir. Til gengæld har jeg tiden til det, nu hvor arbejde er sat lidt på standby og med påsken lige om hjørnet.
Dertil vil jeg også hellere øve mig med maskiner på andre møbler, der nok lidt bedre holder til en fejl eller to.
Heldigvis går det dog fremad :) 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også