Ny kilerem på tykkelseshøvl

Hej,

Jeg håber der er en af jer derude, som har erfaring med remme på gamle snedkermaskiner!

Jeg har en gammel afretter/tykkelseshøvl, som skal have en ny kilerem til fremtrækket på tykkelseshøvlen. Jeg har målt hjulene til at passe til en rem på 12,7 mm i topbredden, og omkredsen af yderkanten af hjulene er målt til 1000 mm. Spørgsmålet er nu hvor lang remmen skal være for at være tilpas stram? Jeg kan fx få længder på 950, 957, 982 eller 1000 mm.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ikke justeringsmulighed for remlængden?
Remlængde måles ikke i yderside af remmen. Jeg mener at det er et sted mellem remmidte og 1/3 fra yderside remlængde måles.

Søren O
Hej Søren,

Tak for svar. Jeg har lige kigget lidt mere på maskinen og der kan faktisk justeres ganske lidt på remlængden ved at flytte hele den gearkasse den skal forsyne. Og så faldt jeg over denne beregner https://mw.dk/ressourcer/beregninger-af-kileremme/ Så ved at måle remskiverne (som jeg har erfaret at de hedder) får jeg at den effektive remlæng (Ld) skal være 1006 mm. Den rem jeg kan finde, der kommer tættest på er 1000 mm, så burde det være muligt at justere ind.

Har du den gamle rem, så kan du måle på den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis