Vurdering af hus/byggeprojekt - kælder (ikke godkendt til beboelse)

Til jer, som har selv bygget et hus og har haft banken (=realkreditinstituttet) til at vurdere projektet, og som har en kælder.
Hvad er jeres kælder blevet vurderet til i kr/m2? Der er selvfølgelig tale om en kælder, som ikke er godkendt til beboelse. Jeg har en nybyg (selvbyg)  med fuld kælder - 100 m2, hvor er 50 m2 er dobbeltgarage (integreret) og den anden halvdel, 50 m2, er fuldopvarmet, med mekanisk ventilation, ekstra køkken og toilet/bad, og iøvrigt indrettet som en lejlighed - vi har bare vores bryggers, depot og drengeværelse der. Huset i øvrigt er vurderet til en meget lav m2 pris, danbolig siger pga. de udendørs arealer, der ikke er færdig. Og der er blevet brugt beboelig areal til vurdering. Men de vil ikke svare på hvorfor min kælder er ikke med regnestykket, har nu rykket dem for svar. Jeg ved bare at nogle realkreditinstitutter vægter det med en vis procentdel. Selvfølgelig er disse m2 ikke de samme værd hvis man skulle sælge, men at de ligefrem ingen værdi har... :D

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Værdien af kælderen afhænger umiddelbart af, hvor meget merværdi der opnås, ved at der er en kælder (i know, det giver sig selv).
Men et stueplan uden nævneværdige mangler, vil gøre kælderen mindre værd. Det vil være "overflødige" kvadratmeter, der ved et eventuelt salg blot følger med. I modsætning til et hus med betydelige mangler; kun ét badeværelse, to soveværelser m.m. Der kan kælderen give de ekstra kvadratmeter og funktionerne kan flyttes - det vil give en merværdi for køberen og dermed højere salgspris.

Vi har 139m2 næsten gennemrenoveret stueplan og en kælder, der i vurderingsøjeblikket stod uberørt siden 70erne. Vi mangler et "godt" værelse i stueplan men har bryggers/fyrrum i kælderen. To badeværelser i stueplan, så ingen mangler på den konto.
Vurderingen lød for et år siden på 3.950.000. Med en kælder med færdige vægge og gulv (uden understøbning, udgravning og andre større indgreb), skulle vi forvente at kunne lægge et par hundredetusinde oven i vurderingen.

Ej at forglemme herlighedsværdien. For lur mig, om ikke vores 38m2 "gildesal" med bordfodbold, dart, hjemmebiograf/gameroom m.m. kunne få hr. Danmark til at smide yderligere 100.000kr for at få mulighed for at være drengerøv i egen kælder.

Så helt kort, din kælder har helt sikkert en værdi. Men den være både stor, men også ubetydelig.
Da jeg byggede hus for mange år siden, med fuld kælder bygget ind i en skrænt så huset var i to etager i den facade, der vendte væk fra vejen, blev kælderen vurderet til 50% af kvm. prisen på stueetagen. Kælderen var godkendt til beboelse.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis