Stikledning forklaring

Hej.

Jeg ejer et sommerhus fra 1975 - se billede for elskab. 
Jeg er en smule forvirret over stikledningen og hvor mange ampere der må løbe igennem dem.

Som I kan se på billedet har mit sommerhus installeret 3x16A 3-faset grupper og 2x10A 1-faset grupper. Det vil sige, at hvis man er meget uheldig (belaster alle grupperne på én gang), så kan man belaste én fase med 68A (16+16+16+10+10). Det betyder vel at stikledningssikringen er over 68A?

Hvor stor er stikledningen tror i reelt der er til mit sommerhus og hvordan vurderer elektrikeren hvor mange grupper der kan installeres?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sandsynligvis en 25, eller 35 ampere stikledningssikring.
Jeg har kun 25 ampere, og har aldrig haft problemer, jeg har 4 Skt. 3x16 ampere gr, samt 6 stk. 13 ampere grupper.

Vi prøver igen, i morgen --
25 A er normalt for et alm parcelhus... 25 A ved 230 v på 3 faser giver lidt groft sagt 3x25x230 = 17250 watt der skal. Bruges før at sikring springer, og når det så er sagt så springer en sikring ikke med det samme, den kan sagtens klare mere end det i et pænt stykke tid... og trækken17250 watt kontinuerligt det er godt nok meget..... du skal tænke på at nogle af de husholdnings apparater der trækker en del strøm ikke bruger max ret meget af tiden en vaskemaskine f.eks bruger kun max strøm når den varmer vand op og det er ikke ret lang tid. En ovn slår varmelegemerne fra når den har nået den temp som den skal op på. 
Hej mfrost.

Giver god mening! Jeg søger bare stadig en form for "tommelfingerregel" for hvor mange sikringsgrupper man kan sætte ind. Synes det er lidt som at stikke en finger i vejret og sjusse sig frem til det. 
Når man beregner stikledning tages der det i forbehold der hedder samtidighedsfaktor , for en villa er den vel ca. 0,6, forstået på den med at hvis den havde været 1 så havde alt været i brug på samme tid....
Annonce
Mit elselskab skriver følgende til mig omkring min stikledning:

“stikledningen har størrelsen 4 x 10 CU.
De oplyser dog samtidig, at dette kun er vejledende, da det er din egen
stikledning, og de derfor ikke er sikker på om deres oplysninger stemmer
overens med virkeligheden.“


​Hvor mange ampere kan 4x10 CU klare?

iflg dimensioneringsvejledning i henhold til DS/hd 60364 ved installationsmetode D2 for kabler i jord tabel 52.5 ved 20 grader så kan den bære 65 A.
 4 x 10 A er en MEGET normail str ved stikledning.
Hvis du vil have større stiklednings sikringer, tager elselskabet et "symbolsk" engangsbeløb, som her hvor jeg bor koster 1000kr pr ampere.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis