Stikledning forklaring

Hej.

Jeg ejer et sommerhus fra 1975 - se billede for elskab. 
Jeg er en smule forvirret over stikledningen og hvor mange ampere der må løbe igennem dem.

Som I kan se på billedet har mit sommerhus installeret 3x16A 3-faset grupper og 2x10A 1-faset grupper. Det vil sige, at hvis man er meget uheldig (belaster alle grupperne på én gang), så kan man belaste én fase med 68A (16+16+16+10+10). Det betyder vel at stikledningssikringen er over 68A?

Hvor stor er stikledningen tror i reelt der er til mit sommerhus og hvordan vurderer elektrikeren hvor mange grupper der kan installeres?

Hej. Jeg ejer et sommerhus fra 1975 - se billede... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En 10 mm2 stikledning er typisk sikret med 50A. Så dine gruppesikringer kan sammenlagt være 50/0,6 = 83A/ fase.

fase
Jeg vil nu sige at en 4 x 10 mm2 kan typisk maks. sikres med 50 A Det mest normale i sommerhuse og enfam. huse er 25 eller 35 A Og det er normalt det mindste tilslutnings beløb som elværket opererer med.
Hvis du følger JE_NS hans takst blad så koster det 15000 kr i tilslutnings afgift hvis man vil hæve fra 35 A til 50 A
Og hvorfor det: Det elnet som er etableret skal betales af de kunder der bliver tilsluttet. Og det skal ske i forhold til hvor meget de ønsker at kunne trække fra nettet. En mindre virksomhed har måske behov for 100 A medens en noget større 1000 A. Så det er hele vejen igennem et spørgsmål om at nettet skal i forhold til størrelse på aftager.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis