Er 16*100 mm brædder et ok valg?

Hej

Jeg er ved at bygge et hegn. Jeg vil gerne holde udgifterne lidt nede, så overvejer at bruge 16*100 mm ru imp brædder fra jem og fix. Men er det et ok valg eller skal jeg vælge nogle andre brædder. Jeg vil gerne have et hegn der holder de næste mange år.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en mistanke om de er af dårligere kvalitet, måske fordi det er gran ??
Og så har de nemt ved at revne, når man sømmer/skruer så forboring er et must.

Men ofte ser de jo fine ud, og holder de lidt kortere tid, må man jo tage det med..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg vil anbefale du vælger brædder på mindst 1". Det skyldes at træ som tommelfingerregel er 1 år om at tørre pr. tomme (25 mm).

Ved at vælge 16 mm brædder vil træet være opfugtet størstedelen af året. Imprægneringen forsinker nedbrydningen, men forhindrer ikke de tynde brædder kaster sig. Dette gælder for fyr.

For gran gælder, at det efter optørring ikke kaster sig, men det revner i stedet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så jeg bør vælge 25*100 mm? Ved I hvor mange finder billige og gode brædder af den størrelse?
Både hos Stark, Bygma og Johannes Fog har jeg set dem som standardvare.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har haft plankeværk med trykkede 19x100, både med lodret og vandrette brædder, plankeværkerne blev fjernet efter godt 20 år, brædderne var ikke rådne, plankeværkerne røg i forbindelse med omlægning at terrasser.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Har lavet det for 14 år siden med 16x100 fra XL-byg, aldrig malet. Står endnu men er solbleget på sydsiden og lidt alger på nordsiden hvor der er skyggende træer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

At noget kan lade sig gøre, betyder ikke at det er optimalt. Plankeværker bygget af 1" brædder holder sig pænere i længere tid.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Min nabo har plankeværk med 16x100'mm brædder. Det har stået i 10-15 år, men er mekanisk meget svage. Rigtig mange af dem er knækket på midten, sikker på grund af hærværk.

Søren O
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Hvis et billigt, imprægneret lamelhegn med lameller på ~5mm tykkelse kan holde 10-15 år, så holder 16mm brædder sikkert også mindst samme tidsrum. Man kan altid argumentere for at benytte noget bedre, men er man på et stramt budget, så må man lade sig nøjes! :)

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også