Fastgørelse af kaleche på glasfiberbåd

Nogle af tapperne med gevind som holder kalechen fast er faldet af. Formentlig fordi modparten som skal fastholde tapperne er gamle og fjederen i dem har forskubbet sig.
Er der et godt råd til at fastgøre nye tapper i det "krater" der er tilbage i glasfiberen? Jeg gætter så lim, men hvad vil kunne holde det ret store træk der kan være? Jeg vil først gå alle "modparterne" efter og udskifte dem der er defekte.

Mvh. @Barco@
Nogle af tapperne med gevind som holder kalechen... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg kan se er det art. nr. 111166 105-k Glasfiber repair kit 300 g som du foreslår. Det virker meget voldsomt mængdemæssigt og prismæssigt   . Kan jeg ikke "nøjes" med art. nr. 111164 101 mini repair kit 300 g ? Hvad er pell ply? ....jeg har ikke arbejdet med epoxy før. Det er svært at se hvad pakkerne indeholder præcis.
Jeg tænker at jeg måske skulle bore hullerne op så der bliver rum til at fylde godt med epoxy i.

Mvh. @Barco@
"Der sker jo ikke noget ved at prøve med epoxy, men ofte er der jo ikke så meget gods i overbygningen, og jo nok også grunden til problemet er opstået."
Jo der er rimelig meget gods på forkanten af cockpittet, så jeg tror at det ville være godt at lave nogle store huller i diameter, måske Ø8 så epoxyen kan få bedre fat.
Jeg tror at problemet opstår fordi fjedrene inde i "knaphullet" er blevet stive eller har sat sig fast, det er en meget gammel kaleche som er blevet nødtørftigt repareret og skulle gerne holde den kommende sæson. Mit bådbudget er ikke bundløst.

Mvh. @Barco@
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kan ikke helt se hvad sættet 111164 101 mini repair kit   indeholder

Jeg vil mene du skal bruge 105/205, og fibre 402, som den optimale løsning
Du kan evt bruge en undersænker og lave rejfningen så stor som muligt, så beslaget stadig dækker.
Pell ply er tyndt nylonstof, som man kan afslutte reparationen med, når epoxyen er hærdet, kan det trækkes af, man får en pænere overflade, og slipper for voks i overfladen, som ellers skal vaskes af, inden der kan males eller støbes oven på, men ikke nødvendigt til din rep, nævnte det bare fordi det var med i det sæt jeg linkede til.
Når du arbejder med epoxy, er det vigtigt at undgå at få det på huden, så brug handsker, tilgengæld er åndedrætsværn ikke påkrævet.
Ellers ring til HF Marine, de har en god telefon support, og er utrolig flinke og hjælpsomme.
Ja det er da dyrt når du ikke rigtig skal bruge andet en en teske fuld  
Havde vi boet tæt på hinanden, kunne du have fået det ganske gratis af mig.
Har lige lavet en ny overbygning til min lille båd..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg blander mig lige lidt også.

Så vidt jeg forstår det, så handler det om at forstærke kanterne, hvor de kalechebeslag skal sidde.

Hvis glasfiberlaget nogen steder er tyndt, vildet være bedst at lave det tykkere - og det forudsætter at du kan komme lidt ind fra bagsiden: Rans hullet op, slib inde på bagsiden med groft sandpapir + HVIS du så kan komme til at lægge nogen lapper på med glasfiber, fra bagsiden så gør det. Lav nogen små lapper på 3-4 cm størrelse og gennemvæd det med epoxy, og klem dem fast på indersiden.

Det vil være fint, hvis du kan få hele laget til at blive 4-5 mm tykt der hvor du skal sætte dine "dimser".

Derefter, når det er hærdet, så kan du slibe lidt i hullet så epoxyen ikke er blank, og spartle fra forsiden.
Det er ret vigtigt at det epoxy som er hærdet op, bliver slebet når du limer videre, fordi helt hærdet epoxy er blank, og det holder ikke før det er slebet til næste lag.

PeelPly er noget stribet væv, som man kan lægge ovenpå den epoxyreparation man laver, og når det hele er hærdet, kan man trække peel-ply af - så bliver det der sidder tilbage jævnt og mat - så man IKKE behøver slibe.

Men Peel Ply behøver man jo ikke bruge - det kan bare være lidt smart, for at slippe for at slibe.

Hvis du IKKE kan komme til fra bagsiden, så må du bare blande en stiv spartel med glaspulveret, og spartle ind i dine huller. og gør det glat på forsiden med en japan spartel, ELLER læg en stump peel ply på, for at holde det jævnt.
Peel Ply er kun et hjælpemiddel, det skal væk til sidst.
De er en masse you tube videoer søg på "epoxy repair fiberglass" og se hvad der kommer.


To ulykker kommer sjældent alene.
Mit problem er løst. Det viste sig at de nye gevindtappe som jeg fik leveret i dag, har længere gevind og større diameter. Derfor kunne jeg blot bore hullerne op til 3 mm og de holder nu godt. Til sammenligning er her vist et billede af de gamle gevindtappe som oven i købet er lidt koniske i modsætning til de nye.

De nye ser ud som på billedet i mit første indlæg i tråden.
Tak for mange gode råd som jeg uden tvivl får gavn af en anden gang. Jeg kan nok ikke undgå på et tidspunkt at skulle lave reparationer i glasfiberen. Det ville jeg ikke være bange for at gå i gang med oven på den rådgivning.

Mvh. @Barco@
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Super, så var det jo dejlig nemt  

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har lidt tilsvarende et problem med at vores kalecheknapper går løs en gang imellem, fordi det er en 40 år gammel båd, som tildliger har fået lidthård behandling.

Til lynreparationer har jeg et sæt epoxy.spartel, som bare skal æltes godt sammen inden brug.
Det er en "roulade" afsor epoxy og rød hærder, som man skærer lidtaf. Når man har æltet en stump "roulade" så meget at det er ensfarvet, så er det blandet og det kan proppes ind i skruehullet - hvorefter jeg kan montere kalecheknappen.

så bliver den limet fast hurtigt.

Ikke voldsomt elegant men fint til nødreparation - og "epoxy-rouladen" har foreløbig holdt i mange år i bådens værktøjstaske.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også