Fastgørelse af kaleche på glasfiberbåd

Nogle af tapperne med gevind som holder kalechen fast er faldet af. Formentlig fordi modparten som skal fastholde tapperne er gamle og fjederen i dem har forskubbet sig.
Er der et godt råd til at fastgøre nye tapper i det "krater" der er tilbage i glasfiberen? Jeg gætter så lim, men hvad vil kunne holde det ret store træk der kan være? Jeg vil først gå alle "modparterne" efter og udskifte dem der er defekte.

Mvh. @Barco@
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er adgang fra bagsiden, så brug den du viser og sæt møtrik og skive på bagsiden.

Du kan jo også vælge den model der sidder med to skruer, og så bruge selvskærende skruer.
Eller er den denne model, med selvskærende skrue du tænker på?
Og har du ikke adgang indefra
Så kunne du måske bruge en rawpluks som til bips, af typen der "folder sig ud på bagsiden"

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg tror ikke at der er adgang fra bagsiden. Det checker jeg i morgen.
Jeg kender godt dem med to monterings huller, men vil helst undgå dem da det medfører en farlig masse huller.
Rawlplugs kunne være en god løsning.
Tak.

Mvh. @Barco@
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan også bruge popnitter med indvendigt gevind. Biltema har et sæt med forskellige størrelser og en popnittetang.
https://www.biltema.dk/varktoj/handvarktoj/nittevarktoj/nittetanger/motriknittesat-2000016802
Jeg kigger på det når jeg tager til Biltema en af de nærmeste dage. Men der er ikke adgang til bagsiden, dvs. det er bundhuller i glasfiber. Jeg overvejer at fylde hullerne op med epoxy og bore nye huller. De tappe jeg regner med at få fat i har længere gevind end de gamle som er faldet af, så jeg regner med at de kan sidde bedre fast.

Mvh. @Barco@
Hvis du vælger en møtrik, der "popnittes" fast, så vær opmærksom på om de er rustfri, ellers kan der hurtigt komme til at løbe rust ned af skroget.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
De er af aluminium, ved godt at det ikke er det optimale, men alternativet er at købe 500 stk ad gangen (så har man da også til et stykke tid). Jeg skal selv have ordnet et par"knopper" der er røget af, og jeg har prøvet at bruge spartelmasse og alskens produkter uden held (nok mine manglende færdigheder) derfor løsningen med popnittemøtrikker.
Når det er aluminium, er det da en god løsning..
De pop nuts jeg har set er bare elgalvaniseret jern..

Tror nu ikke dine færdigheder fejler noget  
Der nok lidt en umulig opgave, at fylde noget spartel eller andet i hullet der holder.

Vi prøver igen, i morgen --
Popnitterr på en båd skal være "monel-nitter"
- de andre vil korrodere hurtigt.

Ellers,, rens hullerne, og mad l
 epoxyspartel  ind i hullet. Når det er hærdet boret du korrekt størrelse hul, og skruer rustfri skruer ind.

To ulykker kommer sjældent alene.
"ens hullerne, og mad l
epoxyspartel ind i hullet. Når det er hærdet boret du korrekt størrelse hul, og skruer rustfri skruer ind."

Ja, det er min plan. Jeg venter på at min marinebutik får skruer hjem til lager.

Mvh. @Barco@
Der sker jo ikke noget ved at prøve med epoxy, men ofte er der jo ikke så meget gods i overbygningen, og jo nok også grunden til problemet er opstået.
Er hullet alle rede en del for stort, så vil en god laminerings epoxy, blandet med klippede glasfiber glasfiber tråde, være en stærkere løsning.
Hvis du køber det her sæt fra West system, er der alt hvad du skal bruge, og du finder næppe en stærkere løsning, når det drejer sig om at opfylde det gamle hul.
Jeg ville rense hullet godt op for løse ting, er der krakeleret gelcoate få det væk, få det 100% tørt brug en varmepistol på moderat varme.
Mixe en lille portion 105/205, tilsætte fibre 402, slut af med en lille stump pell ply, som du tbruger til at rykker det hele godt ind i hullet, og lad det hærde op.
(inden du tilsætter glastrådene, så væd hullet op med epoxy blandingen 105/205)
West system

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også