Etablering af 16A/230V CEE udendørskontakt til elbil

Hej

Pt. kører min ovn og komfur på en 16A gruppe.

Det ser ud til at det bliver samlet i en boks under kogepladen (se billede).

Er det muligt /lovligt at lave en afgrening på denne linje som så skal bruges til et udendørs CEE kontakt?

Og kan denne bruges til at lade elbil op med eller er der specielle krav?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til opladning af elbil skal der oprettes en særlig gruppe med eget HPFI/CRD relæ. Desforuden skal du overveje om, der er selektivitet mellem sikringer i dit kabelskab og belastningen på dine grupper. Du kan overveje, om det er muligt at lade bilen op, efter det største forbrug i huset er overstået. F.eks. kunne opladningen foregå efter kl. 21.

fase
16A/230V til en elbil? Har du checket ladetiderne med så lidt effekt?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 29-03-2020 23:48:02

16A/230V til en elbil? Har du checket ladetiderne med så lidt effekt?

/BOFH

 Er det mit svar du kommenterer? En trefaset gruppe forsikret med 16 A kan levere 11kW. 


fase
BOFH skrev den 29-03-2020 23:48:02

16A/230V til en elbil? Har du checket ladetiderne med så lidt effekt?

/BOFH

 Med det kørselsbehov jeg har i hverdagene på 60 km, kan det lade op på ca. 4 timer, kan jeg sagtens leve med. 

Hyundai Kona lader kun med én fase.
Ja, det tager lang tid at lade fuldt op. Hvis man sætter den til med tomt batteri om aftenen, skal man godt op ad formiddagen, før den stopper med at lade, men der er ikke noget problem ved at tage den fra om morgenen og så køre på den trekvarte ledning der nu er...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis