Hul i kloakrør - kloakfirma siger det er ok.

Hej LDS!

Tidligere på ugen fik jeg kloakservice til at komme for at spule vores kloak system. Toiletterne var fuldstændigt stoppede. Spulingen har virket, og der er nu hul igennem igen.

Da kloakservice manden viser mig det færdige resultat nede i brønden, spørger jeg ham angående et hul på det orange rør. Han siger det er helt normalt, og at det er gjort for at gøre det nemt at komme til at spule.

Kan det virkeligt være rigtigt der skal være sådan et hul? Burde sådan et kloaksystem ikke være fuldstændigt lukket?

Hullet kan ses på billederne.

Totalt nybegynder.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke om det er ok, men det er meget almindeligt, men nu ligger det jo nede i en brønd, dog burde hullet være skåren ud med en hulsav, så det var pænt rund, uden skarpe kanter, så der ikke sætter sig trævler og papir.

Vi prøver igen, i morgen --
Velkommen på siden.

Sikke da noget klamp. Hvis du nogensinde får rotter i kloaken er der de bedst tænkelige forhold for dem, der er masser af redeplads m.m.
Jeg vil foreslå at sætte en ny spulebrønd inkl. opføringsrør evt. i eksisterende brønd. 

Søren O
Normalt er´øverste halvdel af de rør skåret væk, så det kun er den nederste halvdel som vandet løber i. Så er der støbt sider op i 45m grader. det kaldes banketter. Disse banketter starter lige fra kanten af det åbne rør. Der er så ikke mulighed for at rotter kan have reder der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay, tak for svar!
Det er vigtigt i lige ved det ikke er mig der har lavet det hul - det er tidligere ejer 🤪

Totalt nybegynder.
Det der - det er klamp!
- der er ikke banketter i 45 grader - det der er et rør, slået i stykker af en klamphugger/klaphat
- det er en rottebuffet/hotel uden lige..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Er det et åbentstående rør uden prop man kan se på billedet? 

Mvh. Christian M
 

Da vi fik kloakeret var reglerne, at sådan en fætter skulle monteres som bund i rensebrønden, og det var helt tilbage i 1997 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det kunne godt se ud som om der har været støbt banket i bunden af den gamle brønd. For mange år siden skulle det udføres ved at man flækkede et glassetet lerrør (evt. grenrør), og brugte det som bund. Herefter blev banketten bygget op. Senere måtte det hele laves i beton, og her kneb det jævnligt med kvaliteten.
Tidligere ejer har så banket bunden i brønden op, og ført kloakrørene lige igennem.
Det ser ud som om det ekstra grenrør ikke mere er i brug, og der er sat prop i muffen.
Kunne det være en sag for ejerskifteforsikringen?
Rantzaus billede af en spulebrønd er vist fra undersiden.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis