Strøm til skur

Hej.

Jeg vil gerne have strøm i mit skur.

Må jeg selv trække strøm fra min indendørs stikkontakt ud igennem et tomrør og ud til mit udendørs skur?

Jeg har købt installations kabel godkendt til udendørs brug med jord, stik med jord og stikdåse med jord som jeg selv sætter sammen.

Må jeg selv sætte udendørskabel, stik og stikdåse sammen? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu spørger du jo direkte om du må, nej det må du ikke, der skal en autoriseret installatør til at lave det, meeen.

Vi prøver igen, i morgen --
Er der ikke noget om at ledning fra en stikkontakt er en forlængerledning og at disse ikke må bruges uden for det rum som kontakten sidder i? Meen der sidder vist også en ledning ud til mit drivhus et eller andet sted.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Velkommen på lds
Når man har et tomrør ført ned igennem sokkel, så kommer den inde i stikkontaktdåse, og man bruger installationskabel, der graves ned. Ude i skur skal det føres op så det er beskyttet nede ved gulvet.
Det er fast installation og derfor autoriseret arbejde.
Er der mange lægfolk der laver det JA

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har udendørs stikkontakt. Hvis jeg trækker derfra er det så lovligt? 
Nej, det bliver ikke mere lovligt at lave det selv, hvis du laver det fra en udvendig stikkontakt. Du har fået anvisningen af ev elmand.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-03-2020 22:48:08

Nej, det bliver ikke mere lovligt at lave det selv, hvis du laver det fra en udvendig stikkontakt. Du har fået anvisningen af ev elmand.

 Hvis det er tilfældet så er det jo heller ikke lovligt at sætte sine juletræs lys til sin udendørs kontakt 

S. Fabrin skrev den 28-03-2020 22:48:08

Nej, det bliver ikke mere lovligt at lave det selv, hvis du laver det fra en udvendig stikkontakt. Du har fået anvisningen af ev elmand.

 Hvis jeg trækker et forlænger kabel fra min udendørs stikkontakt og ud i mit skur uden at grave den ned er det jo ikke en permanent installation 

Hvis det er tilfældet så er det jo heller ikke lovligt at sætte sine juletræs lys til sin udendørs kontakt 
Jeg har opfattet dit spørgsmål: "Har udendørs stikkontakt. Hvis jeg trækker derfra er det så lovligt?" som om du ville trække et kabel fra din udvendige stikkontakt til en fast installation i skuret. Det er ikke lovligt. Du må heller ikke trække en ledning med et stik fra den udvendige stikkontakt ind i skuret. Dit julelys fra den udvendige stikkontakt er fuldt lovligt fordi stikkontakt og julelys er i samme "rum".
Det er ikke et spørgsmål om installationen er permanent. Du må ikke føre en forlængerledning fra et rum til et andet. Undtagelsen er dog ved brug af håndværktøj. Forøvrigt vil det hurtigt komme til at ligne en permanent installation.

fase
S. Fabrin skrev den 29-03-2020 08:36:23

Hvis det er tilfældet så er det jo heller ikke lovligt at sætte sine juletræs lys til sin udendørs kontakt 
Jeg har opfattet dit spørgsmål: "Har udendørs stikkontakt. Hvis jeg trækker derfra er det så lovligt?" som om du ville trække et kabel fra din udvendige stikkontakt til en fast installation i skuret. Det er ikke lovligt. Du må heller ikke trække en ledning med et stik fra den udvendige stikkontakt ind i skuret. Dit julelys fra den udvendige stikkontakt er fuldt lovligt fordi stikkontakt og julelys er i samme "rum".
Det er ikke et spørgsmål om installationen er permanent. Du må ikke føre en forlængerledning fra et rum til et andet. Undtagelsen er dog ved brug af håndværktøj. Forøvrigt vil det hurtigt komme til at ligne en permanent installation.

 OK. Tak for svar 😊

Hvor jeg renoverer nu ( datter, svigersøn og dejlige børnebørn) har tidligere ejer trukket masser af strøm på den måde (fra stikkontakt inde i udestue )  ud i haven til bed lamper, springvand m.m. Det er almindelig lampeledning der er gravet ned, trestik ude ved springvand gemt i en harald skrald rød samledåse i jordhøjde som fyldes med vand i regnvejr.  Det er langt fremme på listen at få det væk og grave rigtig installations kabe ned. Jeg kalder det af anti stress hensyn ikke  "to do liste" men "Jo hu liste"
Jeg er uddannet elektriker, elinstallatør, har drevet el-firma med lærlinge m.m. MEN nu på pension så det er ikke mere lovlig for mig at lave det selv end det er for "oliefyret".  Det er firma, ansvar, kvalitetssikring, forsikring m.m. der er forskellen.
Jeg gør det alligevel da ingen kan se forskel bagefter, fordi det udføres korrekt.
Her fra dit første indlæg : Jeg har købt installations kabel godkendt til udendørs brug med jord, stik med jord og stikdåse med jord som jeg selv sætter sammen.
Få det nu lavet og gør det rigtig og spørg ikke om man må.
Kabel skal i øvrigt graves 35 cm ned hvis det beskyttes mod over gravning med rør, mursten, eller plastplade
Hvis det graves 70 cm ned skal der blot være et markerings bånd i 50 cm dybde hvorpå der står >stærkstrøm<


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis