Installation af indbygget bruser

Hej

Min VVS’er og murer er ikke enige om hvad der skal til for at installation af hovedbrudåser og håndbruser bliver lovligt. Det er Hansgrohe Axor Starck 240 mm indbygningsarmatur.

VVS’eren mener det er tilstrækkeligt at fuge omkring hullerne (se billeder) samt påsætte medfølgende plastic-vægbeslag, mureren mener at der skal dåser indefra rundt om begge udtag før færdiggørelse.

Billederne viser hovedbruser, håndbruser og installationsvejledning af hovedbruser. Installationsvejledningen af håndbruseren er næsten magen til hovedbruserens.

Armaturet har naturligvis monteret den medfølgende dåse. Det skal nævnes at der ikke medfølger dåser til de to udtag i indbygningspakken.

Hvem har ret, eller er det en kombination? 😊

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
VVSeren har vel per definition ret her i den forstand at han automatisk tager ansvar for at installationen er lovlig når han har udført den på regning.

Når det så er sagt så kan jeg godt forstå at vådrumstætning omkring de nuværende rør kan blive problematisk. Det er vel derfor mureren vil have dåser ?


Ask
Tak for svar begge to. Det er ny fermacell-gipsvæg og ny rørføring
Håber da ikke det er en uddannet vvs'er der har lavet det der..

Du kan jo heller ikke montere din hånd og hovedbruser på de muffer der stikker ud, det viser det første billed på tegningen også.

Så er ked af at sige det, men hvis det er jernrør inde i væggen er det altså pivulovligt..

En anden ting. Det er lidt svært at se på billedet, men det ligner bare at indbygningsboxen sidder lidt langt inde i væggen. Husk at min-max stregerne er til færdig væg :) 
Okay, det var godt. Kunne da heller ikke forstå hvis der var nogen der lavede det sådan, men så har mureren ret, han har jo ikke noget at vådrumssikre op af, rundt om hullet.
På billede 3 er der vist, at der skal fuges med silikone rundt om røret ved flisekanten, så det bliver tæt. Selvom der havde været en dåse med en kant, der stak ud, så der kunne vådrumssikres op til dåsen, ville der være en afstand mellem røret og kanten af dåsen, som VVS'eren skulle tætne med silikone.

fase
Ja der skal stadig fuges, men det er mellem kanten af dåsen og flisen, ikke inde i selve dåsen, den er tæt i sig selv. De dåser der er brugt i væggen er ikke til vådrum..
Det ser helt galt ud i mine øjne, det der. Tror du skal rådføre dig med en anden vvs'er. Tjek gerne at han har autorisationen i orden 🙂

Normalt monterer man en koblingsdåse. Den skal stikke ud, så membran/gennemføring og fliser kan sættes op til.


Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis