montering af nokhængsel på låge?

Hej Jeg skal til at bygge en dobbeltlåge til indkørslen. I den forbindelse har jeg købt nokhængsler til at holde lågerne på de nedstøbte stolper. Hver låge bliver iøvrigt ca. 160 cm bred. Nokhængslerne er 50 cm og vil blive monteret med bræddebolte. Håber det er godt nok til at holde lågen?
Jeg kan se at hængslet hænger en del når jeg montere det på beslaget. På foto kan man se hvor meget det vil hænge ift vandret.
Er man så nødt til at montere nokhængslet tilsvarende hængende lidt skråt på lågen for at undgå at lågen hænger fra start? Jeg har forsøgt at skitsere på vedhæftede skitse. Jeg tænker det vil komme til at se lidt fjollet ud at nokhængslet ikke sidder vandret på lågen. Der sidder helt sikkert en tømrer derude som kan få mig på rette spor :)

vh
Martin

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når først hængslet er skruet på lågen, hænger det ikke mere, så er det jo fikseret så det ikke kan vippe.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er en forkert promis du starter ud med.
Det slup / tolerance der er i hængsler enkeltvis vil ikke opstå i den samlede konstruktion. Dine hængsler skal monteres vandret på lågen og de vil forblive vandret.
Hvordan vil de kunne dreje ned med 3-5 skruer igennem ?
Og hvis lågen bagefter skulle hænge så skæv hvordan vil øverste hængsel så kunne nå ind til stolpe ?
Skal vi sige du har 3 mm tolerance i hvert hængsel så kommer det til at betyde at du kan løfte din låge ude i forenden så det kan give sig 3 mm inde ved låger. Så øverste hængsel enten på låge eller stolpe skal sidde 3 mm længere ind end nederste. Så vil tyngdeloven sørge for at lågen konstant er lige.
( Der bliver lavet særlove, men tyngdeloven er der ikke nogen statsminister der tør røre ved   )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det giver jo alt sammen mening. Tak

Hvis hver låge bliver 1.65 m bred hvor høj mener i så den skal være for at man undgår at den kommer til at hænge over tid? Jeg vil gerne lave den så lav som muligt men altså undgå at den kommer til at hænge. Skal jeg have længere hængsler end 50 cm?
Lågen vil blive bygget af 47x100 mm tryk reglar med beklædning med mellemrum på forsiden.
Det er mere vigtigt hvor kraftige dine hængsler er i forhold til længden. På dit billede ligner det noget 40 x 6 mm fladjern hængslerne er fremstillet af, og det vil jeg mene er ok til dit formål.
Når du monterer hængslerne, så løft lige lågerne et par cm. i modsatte ende før du borer huller. 

Søren O
Søren O skrev den 28-03-2020 10:54:35

Det er mere vigtigt hvor kraftige dine hængsler er i forhold til længden. På dit billede ligner det noget 40 x 6 mm fladjern hængslerne er fremstillet af, og det vil jeg mene er ok til dit formål.
Når du monterer hængslerne, så løft lige lågerne et par cm. i modsatte ende før du borer huller.

 Det er de her beslag. De virker ret kraftige

https://www.xl-byg.dk/shop/pn-nokhaengsel-500-mm-varmfozinket-1647478#Specifikationer


ok, det vil jeg gøre
Annonce
Vil det i øvrigt være en fordel at lave hjørnesamlingerne af rammen som bladsamling med lim+skruer

Ja en bladsamling ville være en god løsning..
Hvis du laver lågen som på din tegning, med den kraftige skråstiver, kommer den ikke til at hænge, men det kræver jo så dine stolper er solidt "plantet" da det ofte er stolperne der giver sig.

Vi prøver igen, i morgen --
stolperne er støbt i beton  med 90 cm dybde .
Har i nogen inputs til hvor langt jeg kan gå ned i højde af lågen uden at gå på kompromis med stivheden? 1 meter?
1 m lågehøjde lyder ikke helt forkert.

Søren O
Hvis du kiler lågen op, og monterer hængslerne på stedet, så kan du med fordel trække sideværts i det øverste og skubbe i det nederste - så eliminerer du det slup der er
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis