Sænkning af tagrende

Jeg har ny 10 m. tagrende monteret i gamle rendejern. Jernene er monteret ind under tegltaget, men renden er ikke skjult. Desværre stopper vandet i midten, og løber ikke med i hjørnet til nedløbsrøret. Jeg har ikke målt med murersnor, men den hænger formentlig i midten.

Hvilke muligheder har jeg for at sænke rendejernene i den ene ende (forudsat jeg piller renden ned.

Jeg har prøvet om det kunne gøres ved håndkraft men tvivler. De er meget tykke og jeg risikerer at flå noget i stykker.
Man kan vel ikke bruge en bukker, når jernene er monteret?
Jeg ovevejer om det er smartere at lave et ekstra nedløbsrør i stedet, men den første løsning ville være at foretrække.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal først vide hvad der er galt. er det midten der hænger eller er det enden ved nedløb der er for høj.
Jeg vil tro at du kan rette dem ved at tage fat med en rørtang. Men tagrende skal pilles ned ellers tror jeg ikke det er muligt. Der skal så spændes snor når du har niveleret det ud. Måske skal de midterste lidt op og den sidste ende lidt ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@uldal - kan den bruges på fastmonterede rendejern. Troede man bukkede og derefter fastmonterede dem.

@ev elmand - med rørtang - sætter man den fast om den runde del og hiver nedad eller hvordan tænker du? Fordi når jeg prøver at bøje rendejernene med hænderne, er de så fleksible at de ikke rigtige bøjer sig. Skal dog siges at jeg ikke har prøvet med tagrende af. Måske det er nemmere sådan.
Forslag med rørtang var kun for at få fat med noget som har en vis længde. Du skal have fat efter den runde del, tæt på hvor rendejern er bukket. Det kan medføre at nederste række tagsten skal tages af.
En anden metode kunne være at lave et værktøj der kan bruges. Måske et stykke 10 mm tyk fladjern, og skære en lille hak i denne så den lige netop kan gå ind over rendejern imellem jern og sternbræt ( jeg ved jo ikke hvordan det ser ud hos dig) Så kan man bøje dem op med det værktøj. Må kan du købe en hængselretter og tildanne hovedet på den så den passer til formålet.
For at få tagrende ned har jeg brugt nogle snore. Renden løsnes hele vejen og så tager man det stykke "ud over kanten " fra en ende af som man kan styre. Der hænges det med en snor og man laver samme procedure 3-4 m længere henne. til sidst hænger hele renden og man kan lade den hænge medens man ordner jernene


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis