Fræse gammel græsplæne for at anlægge en ny

Hej.

Jeg har en gammel meget ujævn græsplæne med en masse bede, vi har nedlagt stort set alle bede og nu tænker jeg at få lagt en helt ny græsplæne, så alt er jævn, men er i tvivl om hvordan det bedst gøres.

Det skal være øko, så intet gift.

Er det bare at fræse det hele og så jævne ud? For hvad med det græs som blive fræst ned og dør, vil det ikke skabe lommer og derfor en ujævn plæne igen? Skal jeg fræse flere gange over en periode? Som i kan se aner jeg intet om have og plæne, så forklar det til mig som den nybegynder jeg nu er.

Mvh
Steffan 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du nu ikke vil give plænen en gang Roundup først   
Så ville det være godt at holde den brak i et stykke tid, og fræse den med jævne mellemrum.
Jeg vil anbefale du lejer en efterhængt fræser, den er meget mere effektiv til at findele, så du undgår større klumper, der efterfølgende kan give problemer.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 27-03-2020 16:00:28

Når du nu ikke vil give plænen en gang Roundup først   
Så ville det være godt at holde den brak i et stykke tid, og fræse den med jævne mellemrum.
Jeg vil anbefale du lejer en efterhængt fræser, den er meget mere effektiv til at findele, så du undgår større klumper, der efterfølgende kan give problemer.

 Hvad lang tid er et stykke tid og hvor mange gange er med jævne mellemrum? Bare sådan ca, er det noget jeg kan holde øje med for at se nu er jeg i mål og kan anlægge en ny? 

Hvor stor er plænen ?
Er den meget stor, så få en lokal entrepenør/havemand til at gå den igennem med en stennedlægningsfræser .
Er den mindre kan du dele plænen op i flere afdelinger og fræse en del op af gangen med ca en uges mellemrum.
Så kan du stadigvæk bruge den resterende del af don plæne sommeren over.. med skift undervejs

Men det er selvfølgelig dit valg

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Hvis du ikke har pløjet det hele op, er plænen så ujævn at den ikke kan planeres ud med hjælp fra topdressing (sand og jord) som tromles inden der oversås med nu græs?
Hvis der er meget mos, så kør den igennem med en vertikal skærer inden du topdresser.

Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt
Du kan også leje en maskine som kan skrælle tørven af i 45cm bredde, så skal du ikke bøvle med  tørverester i jorden når det bliver fræset..
Annonce
Jeg har lige set en anlægs gartner fjerne 10-12 cm af plænen hos vores nabo og derefter sået nyt græs. Det var ret plaget af mos og havde hævet sig en del i de 16-17 år det har groet. der blev 2 lastbil fulde at køre væk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mrjacki skrev den 15-04-2020 11:33:11

Hvis du ikke har pløjet det hele op, er plænen så ujævn at den ikke kan planeres ud med hjælp fra topdressing (sand og jord) som tromles inden der oversås med nu græs?
Hvis der er meget mos, så kør den igennem med en vertikal skærer inden du topdresser.

 Den er virkelig ujævn, derudover har jeg fået fjernet en masse buske og bede, så tror det nemmeste er at starte forfra. Der skal 10+ cm på nogen steder hvis jeg skal jævne med topdressing.

shortcut skrev den 27-03-2020 19:07:55

Hvor stor er plænen ?
Er den meget stor, så få en lokal entrepenør/havemand til at gå den igennem med en stennedlægningsfræser .
Er den mindre kan du dele plænen op i flere afdelinger og fræse en del op af gangen med ca en uges mellemrum.
Så kan du stadigvæk bruge den resterende del af don plæne sommeren over.. med skift undervejs

Men det er selvfølgelig dit valg

 ca 400 kvm, så nej den er ikke stor. Men god idé med at dele plænen op.

Martin.v skrev den 15-04-2020 12:11:11

Du kan også leje en maskine som kan skrælle tørven af i 45cm bredde, så skal du ikke bøvle med  tørverester i jorden når det bliver fræset..

 Fjerner man ikke også en masse næring ved at gøre dette? Men det er måske ligemeget for en græsplæne?

Rosenhede skrev den 04-05-2020 09:45:53

 Fjerner man ikke også en masse næring ved at gøre dette? Men det er måske ligemeget for en græsplæne?

 Tænker jeg ikke - det er måske kun de øverste 2-3 cm der bliver fjernet, og du gøder jo alligevel bagefter 😉

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis