Opsætte bjælke I loft

Hej LDS,
Vi har revet en væg ned imellem stue og køkken, og da der er filt på loftet i begge rum, tænker vi det er svært at få gjort pænt selv. Derfor tænker vi at vi i stedet vil fejre den gamle konstruktion, og sætte en bjælke op i loftet der hvor den gamle væg var. Der er lofts plader og 1 lag gips uden på.

Hvordan sætter vi bedst sådan en bjælke op?
Og hvad er bedst, en rigtig bjælke eller at bygge en flask bjælke? Kan der være nogle restriktioner, vægt mæssigt på loftet?

Mvh Mette

PS: Al el er blevet fikset og rykket, dette var bare det bedste billede jeg havde, hvor loftet kunne ses 😂
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok vælge en falsk bjælke, det er nok det nemmeste og billigste men hvis du kan finde en flot gammel bjælke er det jo super flot. Se evt. her https://youtu.be/U-x2cPnWKf8
Tak for linket, det var en god video 😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En falsk bjælke kan du nøjes med at lave f.eks. 5 cm høj. Så ser det ud som om loftet går ind midt på en bjælke. Fordelen er at du bevarer lofthøjde lige der hvor bjælken er.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Må jeg foreslå at du blot lægger et dækbrædt på i 8 mm mdf. 
Hvorfor have et bjælkelook i en forholdsvis skarpt åben plan løsning? Plus hvordan vil I lave 90 graders samlingerne ml bjælkerne? Tror det bliver ret klodset og tager for meget opmærksomhed i rummet.

Mvh Troels
ev elmand skrev den 28-03-2020 00:26:38

En falsk bjælke kan du nøjes med at lave f.eks. 5 cm høj. Så ser det ud som om loftet går ind midt på en bjælke. Fordelen er at du bevarer lofthøjde lige der hvor bjælken er.

 Ja, tanken var også at det skulle være ca 5 cm høj - så det ikke bliver for voldsomt at se på 😊

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
TRRA skrev den 28-03-2020 06:33:06

Må jeg foreslå at du blot lægger et dækbrædt på i 8 mm mdf. 
Hvorfor have et bjælkelook i en forholdsvis skarpt åben plan løsning? Plus hvordan vil I lave 90 graders samlingerne ml bjælkerne? Tror det bliver ret klodset og tager for meget opmærksomhed i rummet.

 Det kan jeg godt se måske kunne være pænt. Udfordringen er at det ikke er samme bredde over hele stykket, og gipspladerne i loftet er 12.5 mm - så tænker finish hvor dækbræt og gipsplader mødes bliver svær. 

Nu mente jeg at du stadig laver en synlig dækliste over (under) gipsen.
Alternativt er det at lægge gips i hullet, spartle, slibe fiberarmering og mere spartling og slibning. Men du vil nok kunne se forskellen. 

Mvh Troels
TRRA skrev den 28-03-2020 16:53:55

Nu mente jeg at du stadig laver en synlig dækliste over (under) gipsen.
Alternativt er det at lægge gips i hullet, spartle, slibe fiberarmering og mere spartling og slibning. Men du vil nok kunne se forskellen.

 Nej, vi skal ikke til at prøve at lappe det med gips 😅 det tror jeg ikke vi kan gøre pænt, nej. Grunden til vi tænkte bjælke (3-5 cm tyk), var at det ser fan ud på begge sider af hullet, så det skal vi også have dækket. 😊

Det er super med alternativer, prøver ikke at fejre dine idéer af banen. 

Tig det såmænd ikke personligt;-)

Mvh Troels
Super :D
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også