Indregulering ventilation - larmer

Hej alle sammen,

Jeg har lige fået lavet en indregulering af min ventilation i mit nybyg. 2 ventiller larmer, den ene ret meget (eller faktisk sådan at man ikke kan holde det ud). Manden siger, at det er fordi ventilerne er dårlig kvalitet. Der var lavet en dimensionering, og ventilationen har jeg samlet selv med en der har lidt forstand på det - sværere er det jo heller ikke. At ventilationen larmer - er det bare ikke spørgsmål om at den ikke er indreguleret korrekt?Skal man så ikke bare skrue ned for lufttilførslen på disse 2 ventiller og skrue op på andre? Begge er indblæsningventiller og begge er placeret på 1. sal. 

Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Larmen kan komme  fra flere ting/måder?

Larmen, kommer den fra selve indblæsningsventilen, pga. lufthastighed, f.eks. hyl/fløjt?
I så fald er det pga. underdimensionering af rør/ventil.

Eller kommer larmen fra rørene, pga. manglende lyddæmpning?
Hvordan er dit anlæg lyddæmpet?

Hvordan er de larmende indblæsningsventiler placeret i forhold til selve anlægget, nært eller langt væk?

Indreguleringen skal være i overensstemmelse med dimensioneringen af anlægget, så alt andet lige, kan man ikke bare lige flytte om på luftmængden.

Hvordan er anlægget dimensioneret, har du plan/skitse du kan vise her?
Hvordan er lufthastighederne i rørene?
Høj lufthastighed er lig med støjproblemer og stort energiforbrug?
Et veldimensioneret anlæg er med lufthastigheder under 2,5 m/s, for hoved rørene og max omkring 1 m/s for ind- og udblæsning ventilerne.

Typiske skrabede/billige anlæg ligger med lufthastigheder på måske 4-5 m/s.
GSH skrev den 27-03-2020 09:55:50

Larmen kan komme  fra flere ting/måder?

Larmen, kommer den fra selve indblæsningsventilen, pga. lufthastighed, f.eks. hyl/fløjt?
I så fald er det pga. underdimensionering af rør/ventil.

Eller kommer larmen fra rørene, pga. manglende lyddæmpning?
Hvordan er dit anlæg lyddæmpet?

Hvordan er de larmende indblæsningsventiler placeret i forhold til selve anlægget, nært eller langt væk?

Indreguleringen skal være i overensstemmelse med dimensioneringen af anlægget, så alt andet lige, kan man ikke bare lige flytte om på luftmængden.

Hvordan er anlægget dimensioneret, har du plan/skitse du kan vise her?
Hvordan er lufthastighederne i rørene?
Høj lufthastighed er lig med støjproblemer og stort energiforbrug?
Et veldimensioneret anlæg er med lufthastigheder under 2,5 m/s, for hoved rørene og max omkring 1 m/s for ind- og udblæsning ventilerne.

Typiske skrabede/billige anlæg ligger med lufthastigheder på måske 4-5 m/s.

 Hej GSH,
Tak for dig svar.
Problemet er lidt, at jeg fik en til at lave dimensionering af ventilationen, har selv lavet ventilationen med lidt hjælp og så fik en anden til at indregulere. Derfor er jeg lidt i tvivl, hvem har ret.
Alle indblæsningsventiler er med lyddæmpere (de helt almindelige standard). Anlæg er Genvex ECO 375. Huset er faktisk i 3 plan, og de 2 der larmer, er på 1. sal, dvs. længst væk. Men der er faktisk 3 indblæsningsventiler på 1. sal, hvor 2 af dem larmer. Lidt mere info , den ene ventil, der larmer, sidder sammen med en anden ventil - dvs. at der sidder en anden ventil længere nede/oppe, som ikke larmer - ved ikke om det betyder noget.
Manden siger, at det er ventilerne, der er dårlige. Jeg har så købt to nye, og vil bede ham om at komme og skifte dem, og se om det hjælper. Men hvis det ikke gør, hvad så? Hvis der skulle være tale om underdimensionering, det kan jeg jo ikke gøre noget ved. Og for mig, en gør det selv lægmand, er det jo svært at vurdere, når han render rundt og måler og indstiller og siger, det han siger - det må man jo stole på.
Noget andet - bonus spørgsmål - jeg spurgte om ikke man "bare" kan flytte lidt rundt på luftmængderne. Jeg har altid troet, at luftskifte/-mængderne skulle bestemmes af areal, men er af det indtryk nu, at det er den samlede mængde luft, der har betydning. Indreguleringsmanden har ikke spurgt eller noteret areal/rumfang på de enkelte rum, har kun spurgt om ca. total areal.


Startede som bygherre, blev til medbygger og til sidst selvbygger.... 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis