Fuldautomatisk pillefyring

Jeg har et ældre familiemedlem som fyrer med piller. Sækkene leveres i garagen og skal så bæres ind og hældes en lille silo ved fyret inde i bryggerset. Det kan han pga. alder og sygdom ikke længere selv (og jeg kan heller ikke pga. geografi).
Mit spørgsmål er om man kan automatisere pillefyringen uden det koster en formue?
Jeg forestiller mig noget med en stor beholder ude i garagen og en snegl ind i huset. Der er ca. 5m hen til fyret.
Jeg har et ældre familiemedlem som fyrer med... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at kravet til låg er fra stokerens tid, hvor der også var lågekontakt. Pillefyr se link stort set alle skotte woody er afbildet med en åben silo. Det er smelteslangen som er sikkerheden. At det så ikke hindrede nogle fyr af typen Ekoheat at brænde ud, Så gjorde skærmen m isolering at branden ikke bredte sig. Der er godt nok låg på min pillebeholder, men det står altid åbn. De vakuumanlæg som kan købes ved pillefyrsforhandlere er jo alle godkendt af diverse skorstensfejere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja du har faktisk ret mht. kravet om låg på siloen (min fejl), dog er der nogle forsikringselskaber der forlanger låg på pillesilo. Og det er iøvrigt osse praktisk så der ikke falder uheldig ting og sager ned i pillerne fx. et par handsker.
Ja jeg kender udmærket "fanta-dåsen" med det dårlige ry som bliver produceret i Spanien, fyret havde nogle mangler i styringen og konstruktionen som bla. resulterede i ekstern snegl ikke stoppede med at føde med piller, selv om der var tilbagebrand.
Ja det er lidt synd at det  pga producentens tåbelige opførsel fik et dårligt ry. Jeg har det selv og var med fra start da det blev solgt før det var klar. Nu køre det jo på8.år uden andre en de første problemer. og jeg synes at det er et ganske glimrende fyr. Ekosupply så her er en vejledning til et vakuumanlæg. Det er ikke for at reklamere, men det var det jeg ville købe hvis jeg en dag nåede til det samme sted som trådstarters ældre familiemedlem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Prøv en lidt anden vinkel og se lidt ud i fremtiden: En luft/vand varmepumpe og vedr. evt. finansiering, kan "arvingerne" sammen med den ældre få en advokat til strikke noget papir sammen, når/hvis ejendommen skal sælges.

En varmepumpe er stort set uden bøvl med pilleslæberi, aske, rensning, skorsten, driftstop og skulle det koste lidt mere, er det så et problem, når komforten modregnes?

Hvis ejendommen skal sælges, bliver ejendommen også noget mere attraktiv - der er købere, der vender 180°, når de hører om "arbejdet" med varmefremstilling.

Når man har "fyret" 4 mW af på varmepumpe (elvarme registreres nemt via BBR) og alt andet forbrug, kommer der en reduceret kW-pris i spil.

NB. Hvis radiatorerne er for små, skal der enten flere radiatorer til eller udskiftes til større udgaver.
Er der ikke lovpligtig service-eftersyn på varmepumper og i så fald koster det vel osse en net sum.?
Annonce
Mht. brand, så er der ikke låg på den lille silo ved fyret. Skulle der opstå brand her vil jeg mene at det kommer du på et om det også breder sig til hovedlaget ude i garagen.

Mht. varmepumpe og salg af huset, så er min bekymring at den bliver en hæmsko for salg af huset ved flytning til ældrebolig eller plejehjem. Det bliver svært nok i forvejen og når der så er sådan et arrangement med binding til en bestemt leverandør i mange år... Jeg tror ikke det gavner sagen. Jeg har ikke selv nærlæst kontrakten med udfra indirekte kilder er det mit indtryk at det er dyrt at købe sig fri af bindingen og varmeleverandøren skal vist endda godkende køber hvis kontrakten skal fortsætte.
Ved vandret exit fra huset forventer jeg at varmesystemet bliver kreditforeningens problem, ikke arvingens ;-)

Jeg savner stadig konkrete erfaringer med vakuum systemet. Jeg kan forstå det larmer, men hvor længe skal det køre ad gangen? Oplever man ofte driftstop?

Vakuum larmer alt den tid man flytter piller. Nogen har udfordringer med den "muldvarp" der roterer rundt i ekstern pilletank.
Jeg har INGEN binding til nogen el-leverandør.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg husker det ikke præcist, men omkring 100.000 kr. inkl. montering og en hel del ombygning af anlægget for 3-4 år siden. I dag vil det nok være en del billigere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis