Fuldautomatisk pillefyring

Jeg har et ældre familiemedlem som fyrer med piller. Sækkene leveres i garagen og skal så bæres ind og hældes en lille silo ved fyret inde i bryggerset. Det kan han pga. alder og sygdom ikke længere selv (og jeg kan heller ikke pga. geografi).
Mit spørgsmål er om man kan automatisere pillefyringen uden det koster en formue?
Jeg forestiller mig noget med en stor beholder ude i garagen og en snegl ind i huset. Der er ca. 5m hen til fyret.
Jeg har et ældre familiemedlem som fyrer med... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen så ville jeg da gå med noget vakuumtransport det fåes fra 13-15k. Jeg tror at noget hjemmelavet nemt kan blive for svært for en ældre person. Et færdigt anlæg vil jo osse kunne serviceres af opstilleren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Lidt flere videoer der beskriver evt. udfordringer med pillesnegl https://www.youtube.com/watch?v=PmLinD2o-Dc
https://www.youtube.com/watch?v=gXWc3goWK5I&t=3s
Jeg har haft pillefyr i ca 15-20 år og har været MEGET glad for det, medens jeg selv uden problemer kunne tumle det. Nu hvor jeg er blevet et gammelt skrog, er jeg mega lykkelig over, at det er en overstået periode og glæder mig hver dag over varmepumpen.
Det jeg her læser om snegle og afhængighed af andre fylder mig med gysen, og tænker, godt det ikke er mig. Det er jo ikke det hele, der skal jo også renses fyr og kedel, og der er ALTID et eller andet, der kan drille. Og snegle er slet ikke problemfrie.
Hvis pengene kan rejses, ville jeg ikke kaste mange kroner i det gamle anlæg, men anskaffe mig en varmepumpe. Her opvarmer vi ca. 300 m2 med et 18 Kw anlæg og kører varmt vand året igennem. Det koster ca 20.000 kr. årligt, meget lig det det kostede med træpillerne.
Kender jeg politikerne ret, så vil der snart komme miljøafgift på træpiller, idet de jo lige pludseligt er blevet miljøbelastende!!! Og tænk på Greta! Vil hun bryde sig om det? El er jo lige pludseligt blevet til ren energi??? Hvordan det så hænger sammen står hen i det uforklarlige for mig, men jeg er som tidligere nævnt også blevet gammel, og faktisk også snart skideligeglad.
Hvordan er ejendommen at sælge med et pillefyr ift med varmepumpe?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad koster en typisk komplet luft/vand varmepumpe installation? Jeg tænker på - afskrivningstiden må være uendelig lang hvis begge varmesystemer (pillefyr vs varmepumpe) er lige dyre i drift. Men jeg kan godt se der er mere komfort i varmepumper.  

Annonce
Jeg installerede varmepumpen pga alder og dovenskab. Et nyt pillefyr kompl. koster også noget, og mit gamle anlæg var brændt nærmest helt ud. Jeg er totalt ligeglad med afskrivningen, jeg skal bare have varme.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja når det gamle anlæg er tjentlig til udskiftning er det selvfølgelig en anden sag. 
Tak for dine kommentarer ktm. Det er godt at høre fra en som kender situationen. Jeg kan godt se at varmepumpen er den løsning som der kræver mindst af brugeren. Jeg er bare betænkelig ved økonomien i det. Han har fået et tilbud fra OK (deres nærvarme koncept). Her skal han betale 20.000 for installationen, så vidt jeg forstår uden at blive ejer af varmepumpen. Herefter skal han så betale for varmen, dvs, strømmen, hos OK. De har beregnet et aconto beløb som ligger noget over den nuværende udgift til træpiller. Jeg husker det ikke præcist, men lad os sige 20% eller sådan noget. Den aftale er man så bundet af i 10 år. Han skal helt sikkert ud af huset enten lodret eller vandret inden der er gået 10 år, så aftalen bliver et emne i forbindelse med et salg. Jeg ville som køber være meget betænkelig ved arrangement, men andre ser måske anderledes på det.
Hvis man alternativt kan få pillerne i fyret "uden hænder" for 10-15000 kr og måske få pillerne lidt billigere fordi de er i bigbags, så tænker jeg at det var bedre.

Tak tippet om vaccum system,kovas. Det kendte jeg ikke til. Det virker umiddelbart som en god løsning. Er der nogen her som bruger det?
Den pille beholder direkte foran  fyret har en særlig brand sikkerheds funktion. Når der putte pille i den lukker man låget. Denne er så luft tæt så eventuel tilbage brænding  ikke kan udvikle sig da pille beholder fyldes med røg, alt ilt er opbrugt og tilbage brændings ilden kan ikke brænde. hvis man føder ind med en snegl, kan man let komme til at miste denne sikkerhed.
Der er nogen der laver en silo direkte oppe på loftet over pille beholder. Denne fyldes så med piller enten ved at købe dem bed blæsebil, eller med snegl nedefra big bag. Under denne lagersile er der et spjælde der åbnes når man her åbnet for låget over pille beholder. Så læber de selv ned og man lukker for både lagersilo og låg over pille beholder. På den måde er det 1/2 automatisk og stadig med fuld brandsikkerhed.
Og ved jeg noget om det. Ja - - sammen med en smed lavede jeg et større spånfyrings anlæg på en vinduesfabrik.
Vi kørte med det et par dage under opsyn, og det gik fint. Først nat det skulle køre selv, ringede smeden til mig kl. ca. 0500 at brandvæsenet holdt henne på fabrikken. Hele fyrings anlægget samt en silo og et hjørne af fabrikken gik op i flammer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er altså stort set umuligt for ild ved tilbagebrænd at antænde piller i silo/tank/magasin (som der iøvrigt skal være låg på), da der mellem brænderen (skaktrøret) og sneglens udløb er en smelteslange der simpelthen afbryder forbindelsen til sneglen.   
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis