Gulvvarmeplader rørføring

Hej LDS,

Jeg skal til at renovere alle gulve i mit 60'er hus og søger lidt erfaring.
Der skal efterisoleres og støbes ny beton, men jeg kan ikke beslutte mig for om gulvvarme pladerne skal ligge direkte på betonen eller på strøer? Jeg tænker at strøer vil gøre rørføring meget nemmere, da rørene kan ligge under/ gå igennem strøerne. Hvor meget betyder det reelt hvis man kører et rør gennem et andet værelse end det der skal opvarmes? F.eks. kommer røret til badeværelset til at gå igennem entreen.
Nogen der har erfaringer/anbefalinger?

Mvh
Peter
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er i min optik 3 typer gulve med varme.
Beton gulve støbt over ca. 350 mm isolering hvor varmeslanger er bundet til rionet og derefter ned støbt i ca. 10 cm beton plade. Det er den traditionelle igennem mange år. Man kalder det tung gulvvarme, fordi det tager lang tid at varme op og køle af. Derfor når det ikke at regulere op / ned ved f.eks. solindfald.
Svømmende gulve hvor gulvet hviler på selve isolerings pladen. Her er gulvvarme slanger trukket i sporplader  med aluminium varmefordelings plader.
Og så noget lignende men hvor det er strøer der hviler på isolerings plader. Her skal der også bruges sporplader og varmefordelings plader
De 2 sidste typer kaldes let gulvvarme og det kan regulere lige så hurtig som en radiator.
Typen med gulve direkte på isolering vinder mere og mere frem. Den eneste ulempe er at der skal bruges højere styrkeklasse og derved dyrere isolering.
Den type dy referer til med beton over isolering og så strøer ovenpå mener jeg man helt er gået fra, da det er ret besværligt at lave, og alligevel er delvis tung gulvvarme da beton også kommer med i opvarmning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis