K3 sætningsskade - erfaringer

Hej alle sammen,
Vi har netop underskrevet et typisk 1 plans 60'er hus, som vi har planer om at total renovere, da det står yderst originalt :-)
Mit spørgsmål lyder på følgende:
I tilstandsrapporten er der en K3 ved sokkel. Der står "der er revner i sokkel mod sydøst hjørne. Revnerne løber videre op i murværk. Det vurderes, at reverne skyldes en sætningsskade, og at den stadig er i bevægelse".
Det skal siges, der er ingen fugt indvendigt. Hvad er jeres faglige vurdering? Ville i være nervøse, eller handler det om udskiftning af nogle mursten, fuges og thats it?
Håber at høre fra nogen af jer, som har mere styr på det end mig :-)
Venligst,
Jennifer

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den stadig er i bevægelse så skal det standses. I kan undersøge om det bevæger sig, men det tager nogen tid.
Man limer et stykke glas tværs over revnen, og hvis glasset knækker ja så er der stadig sætninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jenniferm skrev den 26-03-2020 20:45:29

Hej Erik,
Tak som altid for dit input (hvis du bor på Fyn, så skylder jeg vist en kop et eller andet 😂).
Når du siger standse revnen, vil det sige efter fundere? Eftersom huset er så gammelt, er bevægelsen da "farlig"?

 Hvis den stadig bevæger sig nytter det ikke meget at fixe det, da den bare vil revne igen...

Hej Pizzabager.
Det giver selvfølgelig god mening 😊 Min bekymring er, at huset falder sammen (?) eller der er noget med fundamentet som skal ordnes, og som ejerskifte forsikring ikke dækker. Giver det mening 🤔 Og please bær over med mig, jeg er en paranoid kvinde 😣😂
Paranoid eller forberedt.
De fleste af sådanne sætninger er kun i bevægelse i de første år af husets levetid. Dine revner er meget små i forhold til at huset er 60 år gammel. Og huset falder absolut ikke sammen, medmindre du da bor helt ude ved kysten hvor havet æder din undergrund.
Når nu det er skrevet i tilstands rapport kan du IKKE få noget fra ejerskifte forsikring.
Jeg ville slet ikke være bekymret for det, og mon ikke halvdelen af tilsvarende huse har samme type revner.
Skal det være har jeg set reklamer fra firma det borer huller ned ved sokkel og injekterer noget ekspanderende lim som forstærker undergrunden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis