Udskiftning af leje i slibemaskine

Jeg har en ældre slibemaskine, hvor et af lejerne har sat sig fast. Vi derfor gerne skifte det. Men hvordan får jeg det gamle leje af?

Det er lejet helt til venstre før vægten:

Hvordan er det sat fast? Der er et lille hul i enden, så jeg tror måske aksen er udvidet med et tryk dér:

Nogen ideer?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lejet er ret sikkert "bare" presset ind over akslen. Det skal afmonteres med en aftrækker. Det vil et almindeligt maskinserviceværksted kunne klare for dig.
Hvis du absolut vil lave det selv, så kan du flække det gamle leje med en vinkelsliber (det er en nødløsning). Pas på ikke at komme til at beskadige akslen.

Søren O
Jeg plejer at lægge det ind over en skruetvinge og banke det stille og roligt ud, men kan godt se det måske kommer til at knibe når der nu ligger 3 lejer efter hinanden. Men jo som ovenstående, et aftrækkersæt eller forsøge at lave noget lejet kan lægge an på.

 

Problemet var, at jeg ikke kunne få en aftrækker ind, da der var under 1mm mellem leje og vægtplade.
Nå, men med vinkelsliber gik det let at få det af uden af beskadige aksen.

Næste problem er så, at de lejer jeg havde liggende, og som jeg var sikker på passede, var af en anden størelse. Men det kan jo løses  

Tak for hjælpen.
Det kan sagtens være at lejet er krympet på. Det vil sige at lejet er varmet op og aksel har været en tur i fryser. Så sættes det sammen og holder ekstrem godt. Du skal ikke banke noget særligt på det opvarmede leje, med et par svejsehandsker skulle det helst gå på uden modstand, og på en gang. Kommer det 1/2 ind og du tøver, så er lejet kold og aksel varm med det samme. .  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vil du bruge elmands metode, så vil jeg anbefale dig at bruge en almindelig bageovn til opvarmning. Jeg vil tro at 200o må være max.

Søren O
Annonce
Tak. Havde godt overvejet kulde/vame. Men kan egenligt ikke se nogen grund til at man skulle have brugt tid på at krympe lejet på under produktionen, da det ikke rigtig kan flytte sig, når det er monteret.

Nu skal jeg i første omgang have fat i et leje. 8x26x8mm er åbenbart ikke en gængs størrelse.
8x26x8 kunne være et tommeleje hvis det er en gammel maskine.

Du kan jo prøve om din tømmerhandel kan skaffe det som original del.
Der er et her, men synes dog kvaliteten ser lidt tvivlsom ud leje
Alternativ kan du bruge et 6000 10x26x8, og så få drejet en bøsning, der reducere hullet til ø 8 mm

Vi prøver igen, i morgen --
Så fik jeg langt om længe monteret det nye leje... kun for at finde ud af, at det skulle være et 8x24x8. På billedet ser venstre og midterste leje ud til at have samme ydre diameter, men det har de ikke. Og jeg målte selvfølgelig ikke lejet til venstre før jeg gik i gang med vinkelsliberen, og antog bare det var samme diameter som det i midten.

Så nu skal jeg have fjerne endnu et leje fra aksen.
Af skade bliver man klog men sjælden rig,men man får en masse erfaring.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis