Sporing / 4-hjuls-udmåling - hvor ofte?

Hej alle,

Jeg har haft bil nu i ca. 1,5 år - købte bilen ca 1 år brugt. Så den er ca 2,5 år gammel. Jeg skal nu have sommerdæk på og kom til at tænke på - og læse noget om - dels afbalancering og dels sporing / 4-hjuls-udmåling... Afbalancering fik jeg på et tidspunkt indtryk af at man ikke behøves at gøre, undtagen hvis man har nye fælge, dæk eller der er kommet en dækskade eller lignende... Ved ikke helt om det passer?

Mht. sporing / 4-hjulsudmåling, læste jeg f.eks. hos autobutler "Nogle anbefaler at tjekke sporingen hver gang der skiftes dæk (sommer og vinter) mens andre mener det blot skal gøres en gang om året. Det kan også være afhængig af, om du kun kører pænt på almindelig vej, eller ofte kommer ud på bumlede markveje."

Bilen er ca 2,5 år gammel - jeg har haft den 1,5 år. Jeg har aldrig foretaget afbalancering eller sporing/4-hjulsudmåling... Burde jeg investere de penge f.eks. denne gang ved skifte til sommerdæk og måske næste gang ved skifte til vinterdæk eller?

Bilen har længe trukket en lille smule til den ene side på motorvejen, hvis jeg slipper rattet... Men kun en smule... Tænker at jeg måske burde få gjort noget nu, men har ikke erfaring/kendskab/viden om det? Håber nogen af jer kan hjælpe med lidt erfaring/viden anbefalinger - evt til værksteder i KBH-området hvor pris/kvalitet er godt... Håber at høre/læse nogen gode forslag/anbefalinger/kommentarer/råd! :-)


Her er min signatur...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er det sjældent nødvendigt med en 4 hjulsudmåling.
Men trækker bilen til en af siderne, eller dine dæk slides skævt, er det da nok en god ide.

Jeg har i den tid jeg har haft min gamle Corolla kørt 300000 km uden udmåling, den køre helt lige, og slider dækkene pænt ens.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er helt overdrevet at lave 4-hjulsudmåling hvert år eller for hver dæk-sæson.

En bil skal spores hvis:
den trækker til den ene side
den ikke kan rette op selv
dækslid er unormalt
der foretages udskiftning af dele i hjulophæng eller styrtøj
...

Det er en god idé at smøre omkring de møtrikker der gør at styrtøjet kan justeres, så man når det bliver aktuelt rent faktisk kan justere noget uden at udskifte.

De fleste veje hælder en smule mod højre side for at kunne aflede vand - det skal man lige være opmærksom på når man vurderer om bilen kan holde retningen.
Ok, mange tak... Ja, jeg mener faktisk at bilen trækker en smule mod høje. Men afbalancering er også overdrevet, er det ikke? Jeg syntes ikke jeg føjer nogen ubalancer, men omvendt, hvis det sker langsomt - over tid - så husker man jo ikke hvordan den var at køre i, i starten... I laver heller aldrig afbalancering? Eller hvor ofte? Bare så jeg ved om jeg skal regne med den ekstra-udgift snart...

Her er min signatur...
Trækker din bil til den ene side, ja så vil en styretøjsjustering være på sin plads.

En dækmand vil nok gerne foretage afbalancering ved hvert hjulskifte, men hvis du ikke oplever rystelser, så vil jeg foreslå en afbalancering ved hjulskifte når ca. halvdelen af dækkets levetid er nået.

Søren O
Annonce
Det var vist kun en smule, den trak til højre... Her til eftermiddag fik jeg sommerhjul på... Det virker/føles en del bedre end med mine vinterdæk - her syntes jeg ikke den trækker til nogen side...

Så jeg kan lige overveje om jeg skal have checket afbalancering næste gang når vinterhjulene skal på... Bilen har kørt ca. 37.000 km, og vel ca. det halve om sommeren og det halve om vinteren... Jeg vil tro at halvdelen af dækkets levetid sikkert snart er nået, selvom jeg ikke husker mønsterdybden... Nå, det vil jeg overveje til næste hjul/dækskifte... Mange tak for kommentarerne :-)

Her er min signatur...
Husk at dæktrykket også kan gøre at den trækker til siden

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis