Kan man spartle med cement?

Hej

Jeg er flyttet ind i en bolig hvor de netop har sat nyt rutex tapet op.

Jeg vil i stuen gerne have lavet en cement agtig væk lidt ala KABE
Jeg prøvede at købe en sandspartel i lys grå men den er helt hvid og ligner slet ikke cement i farven.
Kan man bare spartle med en cementblanding i tyndt lag?

Jeg har før støbt nogle ting i cement og det er præcis sådan jeg gerne vil have væg.
Det behøver slet ikke at være helt jævnt eller perfekt og små luftbobler er også ok for mig.

Min plan er at gøre alt hvad der skal gøres over det nypåsatte tapet da det sidder helt tæt og fast til væg.

Har læst i anden tråd at noget vandskuring eller vask med cement kom på tale, men det forstår jeg ikke helt hvad er/gøres.

Håber der er nogen der kan hjælpe :)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes forskellige typer af sandspartel, nogen er mørkere. Der findes et produkt der hedder microcement, som er en form for cementbaseret spartelmasse. Det er nok det du bør bruge. Det skal så have en forsegling. 

Mvh Troels
"Våde" produkter direkte på rutex ender sjældent godt. Du er nødt til enten at fjerne savsmuldtapetten eller som TRRA give det en gang primer/forsegling for at du opnår et godt resultat.. Rutex består af savsmuld og papir.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar begge to :)

Microcement ligner ikke noget man sådan lige køber i diverse byggemarkeder, er det noget man helst skal have prof til?
Hvilken slags forsegling er der tale om?

Har I nogen ide hvad dette vandskuring/vask med cement fra den anden tråd går ud på?
og er der nogen der kan anbefale en sandspartel som rent faktisk er grå og ikke beskidt hvid? 
Nu ved jeg ikke, hvordan dine tapeter ser ud.
Men prøv lige at tage et kig på Conteco. Det giver et beton-look og kan mig bekendt puttes uden på tapet (evt. med en primer først).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Olof, tak for svar.

Conteco var bestemt relevant men ud fra deres prisberegner vil det koste en 20-25.000 kr.for min stue.
Det er alt for dyrt syntes jeg.
Der må være en anden måde og meget billigere måde at få rå beton væg med alm byggematerialer nu jeg
ønsker alm betongrå farve.
Jeg må prøve mig frem indtil jeg finder en løsning :) 
Jeg mener at dropen sandspartel fra Harald Nyborg er ret grå i det.
Den er samtidig også billig.
Du kan også prøve at male din spartel over med noget cempexo eller skalcem tonet grå. Disse er cementbaset. Man kan købe tonepasta som tilsættes som pulver, og du kan så få din helt rigtige farve.

Spartling med cement hedder "at pudse" 

Elektronikteknikeren
Mange tak for svar Gregeren.

Det ser rigtig interessant ud så det vil jeg undersøge nærmere :)
Hvis du vil have et look ala KABE, hvorfor så ikke bare bruge indfarvet spartel?
Jeg har selv brugt Dana Rustik med et meget tilfredsstillende resultat. Vi har valgt en helt mørk, desværre har jeg ikke de bedste billeder af den. 
Ellers skal du nok ud i noget mikrocement, det er også meget moderne lige nu. 


Indfarvet spartel er en god ide. Alternativt kunne man male med kalkmaling på almindelig spartel. Men det skal nok lige testes på et lille område først 

Ask
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også