Har nogen erfaring med Rockpanel?

Hejsa

Jeg har egentlig besluttet mig for at beklæde min gavl med Rockpanel, men inden jeg bestilte kom jeg til at tænke på, lige at høre jer kloge hoveder, om der var nogen, der har prøvet at arbejdet med det?

Materialet lyder jo lovende, med lang levetid, lav vægt, let at bearbejde, malbar overflade og så fremdeles..
Men hvordan mon det er i virkeligheden?

Har du prøvet det?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen
Ingen havde erfaring, men jeg er nu i gang med at skære i pladerne, så jeg kan da dele et par tanker 🙂
Pladerne føles faktisk ret lækre, synes jeg. Man skal lige vænne sig til materialet, som jo ikke helt føles som eternit, ikke helt træ og ikke helt kunststof.. Jeg har heldivis haft prøver mellem hænderne, så det kom ikke bag på mig. Jeg synes godt om det. Mine plader er den billigste variant, der hedder Uni.
Pladerne har en beskyttelsesfilm, på den malede side, det fungerer ret godt, synes jeg.

Jeg skærer dem med dyksav (48 tænder) og det giver fine skarpe snit.
Jeg ved endnu ikke hvor meget det slider på klingen. Min klinge var næsten ny, og har nu skåret ca. 12-14 meter, uden at virke sløvere..(Jeg ved ikke om det er meget eller lidt)
Jeg har valgt at bore for, til skruerne, da jeg synes mine skruer (ikke originale) havde lidt svært ved at skære sig igennem. Og så er det bare lettere at lave alle hullerne med skabelon, mens pladen ligger på arbejdsbordet, synes jeg.

Når jeg når til de mindre detaljer på projektet skal der arbejdes med stiksav/fuksvans og lign. Det er jeg lidt spændt på.

Anyways, det er mine erfaringer, indtil videre.. hvis andre gik og overvejede at benytte Rockpanel..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Lyhne1,
Jeg går og vil i gang med at beklæde, stern, underbelægning/ udhæng og gavl i Rockpanel. Havde oprindeligt tænkt fibercement, men syntes rockpanel virker mere tiltalende.
Kan du anbefale det, efter du har været igang?
Og har du brugt profiler til montage af pladerne, eller har du monteret dem med knasfuge og EPDM bånd?
Andre erfaringer og råd modtages gerne 😊
På forhånd tak 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det virker interessant. Kan du smide et par billeder op, så man kan følge processen og se resultatet?
Det var et skæg projekt, som blev færdigt i påsken..
Jeg finder lige et par fotos 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Her var lige to.. et i starten, og et da det var færdigt🙂 stilladset var forresten godt 7,5mtr højt😅
Så det var fedt, at kunne tilrette vindskede-pladerne, med en håndsav deroppe, når det ene hak lige var lidt for lille🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ser godt ud. Skaber et helt andet udtryk på huset. :-)
Hvad var materialeprisen for den omgang?
Tak. Ja, det var sydsiden.. Fruens kommentar, da det var færdigt: så, nu skal du bare lave den anden gavl også😅

Jeg beholdt de eksisterende sporplader som underlag, det gjorde det lidt billigere, men det var nu ikke årsagen.
Jeg har ikke regnet det nøjagtig sammen, men Rockpanel(Uni) stod i 9.500, inkl. En bøtte kantmaling.
Skruer var vist i omegnen af en plovmand.
Afstandslister, kan jeg ikke huske..
Epdm-bånd fandt jeg på dba.. men også i omegnen af 500,- så 11-12.000 plus stillads er ikke helt skævt, tror jeg..
(Det er vel ok. Når tømreren ville have 45..
Måske jeg skal regne på min timeløn🙂

Jeg fik forresten leveret hele plader, i 3mtr. Længde. De er lidt svære at håndtere, så jeg ville vælge 2,44 en anden gang (Jeg troede jeg ville lave længe smalle brædder (40cm)af dem, men droppede hurtigt tanken, de ville knække for mig, på vej op🙂)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også