Carport til garage

Hej allesammen  

Jeg er ny herinde og håber på nogle gode råd ift. at lave en carport om til en garage.

Jeg byggede hus i 2017, har vedhæftede billede hvor i kan se.

Endegavlen er beklædt med Ivarplank i sort. Det nemmeste ville være bare at lave det resterende i samme materiale og farve. Men jeg tror ikke det bliver pænt. Herudover vil jeg rigtig gerne have noget lys ind, da der er en gang bagdøren. Jeg har forsøgt at dække det lille lange vindue af, og det er overraskende meget lys der kommer den vej ind.

Samtidig er jeg bange for at det blive en "sauna" hvis jeg sætter for store vinduer i. Det skal nævnes at der ikke er isolereret i loftet over carporten. Jeg kan heller ikke bygge længere ud fra endebygningen, da det er lige i byggelinjen jf. lokalplanen.
Under fliserne ligger der sand og stabilgrus efter forskrifterne så det kan holde til køretøjer.

Jeg tror det pæneste vil være at murrer hullet ud mod vejen og sætte et par vinduer i. Og så smide en stor bred port i enden. Er dog udfordret af, at rummet kun er 20,5 m2, hvorfor muren ikke må være ret brev:/ Håber i kan gøre mig klogere.. vil gerne holde omkostningerne ned

1. Er der nogen der har andre ideer til noget pænt, rent arkitekttonisk?

2. Hvad vil i gøre ift. gulvet ? ville i grave det hele op og støbe gulvet, hvorfor / hvorfor ik?

3. Tænker i at det vil blive varmt som i en udestue når der ikke er isolereret fra taget? Det vender også imod solen så den står på fra middag til den går ned.


4. Ville i isolere det mere, eller er det helt uden grund når alt andet ikke er isoleret? 

På forhånd mange tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forlig at se, er projektet dødsdømt. Dels æstetisk bliver det grimt til huset, st der bliver lukket, dels bliver vognlyet meget smallere end du tror. Du kan næsten ikke komme rundt om bilen. Er der overhovedet højtoksiske til en ledhejseport?

 

Uldal, jeg har mål og er godt klar over, at der vil være relativt begrænset plads lang siden af bilen.
Forudsat muren bliver maks 35 cm. Bred eksempelvis Mursten lidt isolering og farmacell indvendigt.

Min frygt er som du er inde på, at det ikke bliver pænt. Jeg tænker selv, at en mureret væg kan bryde det sorte og de rette vinduer kan gøre noget. Men det er selvfølgelig en smagssag - ønsker dog ikke en "hovsa" løsning  

Ved ikke hvad du mener med "højtoksiske" Kan du uddybe det ?
Men tanken var klar en ledhejseport, hvilket jeg ikke tror der er noget problem?

Er det en ide at mure en halvstensvæg op for at lukke hullet, og hvis du vil have en isoleret væg så isolere med 50 eller 75 mm bats og afslutte med 50 eller 75 mm gasbeton indvendig. det giver en vægtykkelse på mellem 110+75+75 = 260 mm og 110+50+50 = 210 mm. Det drejer sig jo ikke om beboelse, men om en garage så du behøver ikke så megen isolation. Hvis du murer op med samme slags sten som brugt til huset vil det bare ligne en gavl. Om der så skal et eller flere vinduer i, er noget du bestemmer, men vinduer vil bryde væggen.

fase
Hej S. Fabrin - tak for din kommentar 

Hvis jeg vælger en mursten bliver det den samme som huset er mureret i. Min murer har foreslået at murer en halvstensvæg, som du beskriver. Dog har han forslået at isolere lidt og så anvende farmacell indvendigt. Han mente væggen ville blive maks 35 cm tyk på den måde, selvfølgelig afhængig af hvor meget isolering der anvendes.
Men kan godt se, at dit forslag er endnu mindre - så tak for det, er bestemt en mulighed.

Jeg har en bekendt, hvis far er arkitekt og han har lovet at kigge forbi og give mig han uforbeholdne mening om hvad han synes ville være pænest rent arkitekttonisk. ( derved ikke sagt at hans mening nødvendigvis er den rigtige)  

I øvrigt er jeg helt enig med dig i, at der ikke er det store behov for isolering da det ikke er beboelse.
Jeg tænker dog at sprøjte isolering ind i mellem troltektpladerne, spærene og osb pladerne. Har ikke lige taget målet endnu, men der er jo meget hulrum som er nemt at isolere. Det kan forhåbentlig hjælpe lidt på den varme som kommer oppe fra luftrummet om sommeren ?
højtoksiske var en skrivefejl. Det drejer sig om, at en ledhejseport kræver højde over porthullet og langs loftet. Det er forskelligt fra fabrik til fabrik.
jeg kom til at studere dine fotos lidt mere. Da hele gavlen er træbeklædning, kunne du måske overveje at lave en væg i isoleret træ op i en højde fa 120-130 cm. Isætte vinduer som husets tre steder på siden. Du bygger så op mellem dem til rem. Vinduerne giver lys og varme og fjerner lidt af det massive udtryk i en muret væg. Og så er det billigere og måske - for dig - et doityourself projekt?

 

Annonce
Uldal, jeg har talt med et par firmaer ift. at få tilbud på ledhejseport. Det skulle ikke være noget problem.

Je det er beklædt med Ivarplank i sort. Min frygt er blot, at det bliver for sort og kedeligt at se på, så det ganske enkelt ikke bliver pænt. Men ellers er det også umiddelbart den letteste og billigste løsning.
Og som du skriver et gør det selv projekt :)

Tak for inputs.
Kedelig, så pep det op med en dør ved siden af redskabsskur og et vindue midt I.

 

Jeg ville gøre følgende: 1) Det hvide område = vindue, 2) Det sorte område = Ivarplank som resten, 3) Det grå område = enten vindue eller ivarplank.

Dette kan laves relativt "tyndt" (10-15cm), så det ikke mistes ret meget plads omkring bilen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75, tak for din tegning :) det er også en god løsning og også den billigste :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis