Problemer med natsænkning i kombination med pejs.

Problemer med natsænkning i kombination med pejs.

Vi har natsænkning på vores naturgas varmeanlæg. Natsænkningsføleren er placeret i stuen, hvilket vi mener er et godt sted da vi naturligvis opholder os her det meste af tiden.
Problemet opstår når vi tænder pejsen en kold aften. Resultatet er at der hurtigt bliver så varmt i stuen at natsænkningen slukker for varmesystemet hvilket betyder at samtlige andre rum i huset bliver uudholdelige kolde. Utroligt irriterende.

Er der nogen der har en god ide til løsning af problemet ??

nb: Vi vil helst undgå at skulle skrue op for natsænknings temperaturen hver gang vi tænder pejsen, for derved at tvinge systemet til at sende varme til de andre rum.

/Ole
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Natsænkning har fanden skabt. Hvis man er lidt sent oppe om aftenen bliver der pludselig koldt, -pinligt, hvis der er gæster. Når man står op om morgene er der koldt, for det er kun luften i rummene, som er blevet opvarmet, væggene og møblerne er stadig kolde, og den stol man sidder og drikker morgenkaffe er skidekold. Øv.
Hvornår skal den slukke, og hvornår skal den tænde, -altid er der spørgsmål at blive uenige om. Jeg er sikker på at din kone og evnt. børn er uenige med dig om DIT anlæg, for det er nemlig bare et stykke drengelegetøj!
Da jeg for nogle år siden gik over til fjernvarme fik jeg også monteret et natsænkningsanlæg (Jeg leger også). Jeg brugte det een vinter, så røg det på skrotten, og siden har vi haft det dejligt og vi kunne endda senere se at vi intet havde sparet det første år.
Der er nok nogle erhvervslokaler, hvor man kan spare fordi personalet forlader stedet allerede klokken 16 og først kommer igen næste morgen, og endda er væk hele weekenden, og kan se gennem fingre med komforten.
Hvad har du et varmeanlæg til? For at slukke for det?? Tør du vise din kone dette?

Venlig hilsen
Knud
Jeg tror du kan løse problemet ved at flytte din føler til et sted hvor brændeovnen ikke varmer. Er føleren kun til natsænkning?

Til knudr:
Natsænkning i sig selv giver nogen steder en besparelse. Det afhænger meget af varmeanlægget og husets varmetab. Vi har også dagsænkning på. På den måde er der på en hverdag kun fuld opvarmning ca. 10 timer pr døgn.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej
nb: Vi vil helst undgå at skulle skrue op for natsænknings temperaturen hver gang vi tænder pejsen, for derved at tvinge systemet til at sende varme til de andre rum.

Har jeg misforstået indlægget eller det lige nøjagtigt det du gerne vil, altså have varme ud ... der er jo koldt i de andre rum... ?
Problemet opstår når vi tænder pejsen en kold aften. Resultatet er at der hurtigt bliver så varmt i stuen at natsænkningen slukker for varmesystemet hvilket betyder at samtlige andre rum i huset bliver uudholdelige kolde. Utroligt irriterende.


Du har jo termostater (ikke?) i den andre rum og for såvidt at de lukker, når rummet når indstillingstemperaturen, er der jo ikke noget tab forbundet med det!
Iøvrigt tror jeg ikke, at det er natsænkningen, der er problemet. Natsænkning er typisk defineret som en temperatursænkning i forhold til uret. Det der sker hos jer, er at i overskrider komforttemperaturen i stuen og dermed beder kedlen stoppe sin drift.
Dine muligheder er følgende:
1. Flyt termostaten længere væk fra pejsen evt. ud i en gang. Desværre kan din termostat udelukkende forholde sig til 'nærtemperaturen' og detvil givetvis give dig nogle andre opgaver afhængig af indretningen i dit hus.
2. Skrot den og få en med vejrkompensator, dvs. du flytter din reference til hvad udetemperaturen er i stedet for. Nogle moderne regulatorer kan begge dele, men min erfaring er, at vejrkompensering er nr. 1, fordi man ofte har besvær med at vægte om rumreference i forhold til udetemperaturen.
Held og lykke!
Tak for jeres svar.

Det er helt rigtigt "vvs'er", det er natsænkningstemperaturen vi vil have op så vi kan få varme i de andre rum, men vi gider ikke manuelt at skulle gøre det hver gang vi tænder pejsen. Vi har ofte gjort det manuelt og så glemt at sætte temperaturen ned igen sad .

Vi tænkt på at gøre det der er foreslået, at flytte føleren et andet sted, og det er nok også det vi ender med at gøre.

Det lyder smart med en med vejrkompensation biggrin . Ved du hvem der laver dem og om de passer til alle fyr ??

Venlig hilsen
Ole.
Der er ikke nogen vejrkompensatorer, der er helt universelle... mig bekendt! Det hænger sammen med kedelkonstruktion- om kedlen er modulerende eller ej.
MEN... ring til fabrikanten/ importøren og få en snak med dem- måske kan de hjælpe dig yderligere på vej. Du vil sandsynligvis få at vide, at det ikke kan betale sig ud fra et økonomisk synspunkt afhængigt af kedlens alder og nogle andre parametre, men din indgangsvinkel er jo heller ikke økonomi, men komfort/ betjeningsvenlighed.
Iøvrigt er Danfoss altid et god bud på hvem, der kan levere sådan en fætter!
mvh
Selvom løsningen nok er kommet på bordet, vil jeg alligevel dele mine erfaringer med et tilsvarende problem.
Løsningen blev her at montere endnu en føler (i et badeværelse) og så en omskifter ude ved styreenheden så man kan skifte den over på "bad" i de perioder hvor brændeovnen bruges. Husk at der skal være helt åbent for termostaterne i det rum føleren sidder, derefter reguleres temp. i dette rum via styrepanelet. Når denne er på plads justeres de andre rum ind på termostaterne. Mit system fungere upåklageligt med sænkning både nat og 6-7 timen midt på dagen. Mit årlige forbrug, på 105 m2 bolig et plan, er 3800 kr naturgas + 5-6 rummeter brænde... og det er ude energiglas og andet smart.


Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis