Stor mos befængt have.

Hej alle.

Jeg har en rimelig stor have (omkring 1200 kvm) som er virkelig fuld af mos, som jeg gerne vil af med. Jeg har også en Husqvarna TS142 havetraktor, og jeg tænker at jeg vil anskaffe mig nogle knive til den, som har "mosknive/skær", der river mosset op når den kører. Det er hårdt ved plænen kan jeg forstå, men det er ok, da der nærmest ikke er andet end mos efterhånden, må den godt få en ordentlig omgang, da jeg kan strø nye græsfrø bagefter hvis nødvendigt.

Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor jeg kan få sådan et knivsæt til havetraktoren! Knivene er 53,3 cm lange.

Kan i hjælpe?
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søg på "husqvarna moskniv", og der kommer lidt forskelligt frem - feks dette. Inden du går i gang med at fjerne mosset, så skal du huske, at hvis du ikke fjerner årsagen til at mosset er der, så kommer det igen. Ofte kan du slippe af med mosset, uden at fjerne det, men det tager længere tid end en mekanisk fjernelse.


Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 23-03-2020 19:47:11

Søg på "husqvarna moskniv", og der kommer lidt forskelligt frem - feks dette. Inden du går i gang med at fjerne mosset, så skal du huske, at hvis du ikke fjerner årsagen til at mosset er der, så kommer det igen. Ofte kan du slippe af med mosset, uden at fjerne det, men det tager længere tid end en mekanisk fjernelse.

 De passer desværre ikke :( De to knive der sidder på den er hver især 53,3 cm i længden. Også med en stjerne i midten til at spænde. 

Mosknive er oftes kortere en alm str knive, da de kan passe på så mange som mugligt, har desværre ikke set dem med stjernehul.

Disse mosknive er MEGET aggressive og giver ofte et ikke særligt pænt resultat (men billigt)
overvej af leje en vertikalskære, så skære du græssets rødder over, og græsset vi spire op hvor de er skåret

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Nicholas Efternavn skrev den 23-03-2020 21:00:20

Mosknive er oftes kortere en alm str knive, da de kan passe på så mange som mugligt, har desværre ikke set dem med stjernehul.

Disse mosknive er MEGET aggressive og giver ofte et ikke særligt pænt resultat (men billigt)
overvej af leje en vertikalskære, så skære du græssets rødder over, og græsset vi spire op hvor de er skåret

 Jeg må se om jeg kan finde en moskniv der så passer på min havetraktor, så må jeg leve med at den er mindre. Og tro mig selvom resultatet sikkert ikke bliver kønt, så er det nok alligevel pænere end det er nu fordi der er så meget mos. 

Alternativt har jeg kigget på denne https://www.biltema.dk/fritid/haven/havemaskiner/grasbeskyttelsesmaskiner/mosriveharve-2000034351

Ser ud til ikke at være så aggresiv, og den er da til at betale sig fra, men er det noget ragelse ? :)
Igennem nogle år kørte jeg med mosfjerner på plænen. Der skulle køres rigtig meget væk. De sidste 3-4 år har jeg ikke gjort det men givet normal gødning og derefter slået græsset normalt. Lige nu er der stort set kun mos at se på en stor del af plænen, men inden midten af juni har vi den flotteste græsplæne uden mos.
Græsset ror godt af gødning hvorimod mosset ikke kan lide det. Så den konkurrence vinder græsset.
Har du børn så lad dem spille alt det fodbold m.m. som de har lyst til. Mosset tager skade af meget trafik på plænen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da9L skrev den 23-03-2020 21:32:58


Alternativt har jeg kigget på denne https://www.biltema.dk/fritid/haven/havemaskiner/grasbeskyttelsesmaskiner/mosriveharve-2000034351

Ser ud til ikke at være så aggresiv, og den er da til at betale sig fra, men er det noget ragelse ? :)

Hmm ligner en rive der er drejet lidt, tænker det samme som dig, den er nok mindre aggressiv.  det ligner at man kan lægge mursten oven på den for at få lidt mere bid, hvis den bare "hopper på plænen"


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Nogen tromler jævnligt deres græsplæne, og det bryder evt. mos i græsplænen sig ikke om. 
Ved ikke inom du har købt knivene og fået fjernet det mos, men som andre skriver så en vertikal skærer da den også løsner toppen af jorden, så græssets rødder kan få ilt, vil anbefale en maskine på benzin med din havestørrelse.
Problemet ligger ofte i at jorden er blevet for kompakt, hvorfor rødderne på græsset kan være meget tætte i overfladen og derfor ikke kan suge nok næring, dette løsnes med vertikal skæren, er jorden rigtig kompakt kan en "kerne-luftning" (kender ikke det danske ord; på engelsk core aerator) være en mulighed, her tækker du propper op af græsplænen som så åbner for ilt, vand og næring til rødderne.
Dette kan så gives et lag topdressing (muld og sand) som kan hjælpe græsset og samtidig jævne små ujævnheder ud.

Den der har mindst værktøj når vi dør; har tabt
Det er noget vrøvl at en vertikalskærer skærer græssets rødder over. Mig bekendt ligger græssets rødder horisontale i jorden. Vertikfalskæreren  ridser jorden i 2-3 cm dybde.

Når lysten driver værket
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis