Højttaler

Jeg har overtaget et par pæne højttalere. Bag på ht'erne er skrueforbindelser til ledninger. Men der 2 par skruer, et par, som er benævnt LF, et par, som er benævnt HF. De to par nu koblet sammen med messinglus, men lusene kan tages af.
Er der en forklaring på at der er to par, og hvorfor lusene?

Venlig hilsen
Knud
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tillykke med de fine højttalere fra B&W.
Det skyldes at dine højttalere kan bruges til Bi-Wiring hvis du piller kortslutnings bøjlerne af.
På større hi-fi forstærkere har du 4 udgange i stereo i stedet for normalt 2.
Det betyder at du ikke får så stor belastning på hver udgang, sådan lidt "moderne" fortalt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja.
Men det skyldes også, at med bi-wiring kan du bruge tyndere kabler (men selvfølgelig 2 til hver højttaler) i forhold til hvis du trækker det hele igennem et kabel.
Jeg har en gammel effekt forstærker som har 4 udgange, og derfor har jeg bi-wire til mine højttalere. Jeg bruger 4 kvadrat ledning, for at få den bedste lyd.
Du kan lige skimte kablerne på billedet.
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan også koble 2 effekt forstærkere på dine højttalere (hvis bøjlerne fjerne).
Det er fordi at meget af effekten afsættes i det dybe tone leje og derfor kan du have en effektfuld forstærker til de nederste indgange og en mindre til diskant. Bare de 2 forstærkere er i samme serie.
Det gør også at hver forstærker ikke bliver presset for meget og du får renere lyd.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Eller hvis det skulle være helt vildt, så kan man sætte 4 mono forstærkere sammen til en enhed  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 23-03-2020 18:48:33

Eller hvis det skulle være helt vildt, så kan man sætte 4 mono forstærkere sammen til en enhed  

 Ja så snakker vi 👍😂

Og hvis vi snakker rør forstærkere behøver du heller ikke tænke på anden varme kilde 😲😃

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis